Objednávkový systém na úřadě magistrátu je plný na celé prázdniny a lidé, kteří si potřebují vyřídit nový pas nebo občanský průkaz, se musí obrnit pořádnou dávkou trpělivosti. Radnice se proto rozhodla, že navýší počty úředníků a rozšíří provozní dobu úřadu. Město však dodává, že i přes tato opatření musí lidé počítat s tím, že si na úřadech počkají.

„Potřebovala jsem si vyřídit pas, a protože objednávkový systém byl plný, vyrazila jsem na úřad bez objednání. Ani po dvou hodinách čekání se na mě nedostala řada. Fronta se vůbec nehýbala, a když jsem se zeptala úřednice, řekla mi, že můžu čekat i tři hodiny, protože musí obsloužit i objednané klienty," popsala svou zkušenost Zdeňka Trnečková.

Čekala a nedočkala se

„Potřebuji si vyměnit občanský průkaz, a když jsem zašla na úřad, vůbec jsem se nedostala na řadu. Automat, který vydává čísla, byl vypnutý od dvou hodin. O půl páté přišla úřednice s tím, že vezmou ještě maximálně pět lidí, přitom v čekárně nás sedělo kolem dvaceti. Musela jsem odejít s nepořízenou. Objednala bych se přes internet, ale až do konce prázdnin jsou termíny obsazené. Takhle si službu pro občany nepředstavuji," popsala Pavla Sládková.

Fronty i hned ráno

Podle magistrátu mohou za dlouhé čekací doby povinné výměny občanských průkazů.

„Od povinné výměny občanských průkazů za průkazy odpovídající evropským standardům jsou čekací doby delší. Od roku 2005 jsme vyměnili 24 500 občanských průkazů. Čekací doba na úřadě je 105 minut a obávám se, že tak to tady bude vypadat celý rok. Největší problém je ten, že ráno před osmou hodinou už se tady tvoří fronty padesáti lidí," nechala se slyšet vedoucí odboru občanských záležitostí Marie Javůrková.

Úředníci totiž budou muset zvládnout nápor desítek tisíc lidí.

„Letos končí platnost občanských průkazů více než dvaceti tisícům lidí ze 75 obcí, které spadají pod náš správní obvod. Když k tomu přidáme ještě výměnu nebo vystavení cestovních dokladů, celkem musí přijít na magistrát 35 tisíc lidí, které musíme zvládnout. Do toho jezdíme za lidmi, kteří jsou nepohybliví a nemají se k nám jak dostat," spočítal tajemník magistrátu Lubomír Baláš.

Rozšíření týmu i pracovní doby

Radnice se proto rozhodla řešit situaci tím, že přijme další úředníky a rozšíří provozní dobu úřadu.

„Navýšili jsme počty zaměstnanců, kteří u nás budou pracovat do konce letošního roku. Je to už druhé takové rozhodnutí v průběhu června, kdy jsme už jednoho zaměstnance přijali. S navýšením počtů zaměstnanců rozšíříme provozní dobu, konkrétně od 13. července. Odbor na Školní ulici bude otevřený už od sedmi hodin ráno," uvedl Lubomír Baláš.

Radnice přiznává, že je omezená prostorem i technikou.

„Tu navíc neposkytujeme my. Navýšení koordinuje ministerstvo vnitra a Státní tiskárna cenin. Navíc zaměstnanci musí projít školením, které se koná jen čtyřikrát do roka. Nejbližší termín je až v září. Snažili jsme se jít cestou mobilního zařízení, tedy kabinek, ale narazili jsme na smlouvu mezi ministerstvem a dodavatelem. Museli bychom si je pronajmout na deset let, což by nás stálo dva miliony korun, my je ale budeme potřebovat už jen tři a půl roku. Posílali jsme dopis náměstkyni ministra, aby v tomto zakročila. Sama nás totiž vyzvala, abychom zlepšili podmínky na úřadech," vysvětlil tajemník magistrátu.

Zároveň dodal, že po zaškolení dalších zaměstnanců odbor občanských záležitostí ještě prodlouží úřední hodiny.

„Bude to až od září a pracovní doba bude denně do půl šesté. Ale i když se budeme snažit, spokojenost všech klientů není v našich podmínkách možná," dodal Lubomír Baláš. (ham)