O tom, že ne každá sleva se vyplatí, se přesvědčila už řada zákazníků. „Nedávno byl inzerát na prodejní akci Zlaté Hané v potravinách Družba,“ informovala Věra Zikmundová z Prostějova. Protože je starší a manžel je těžce nemocný, poslali dceru, ať koupí deset kilo tohoto výrobku. „Po čtyřech dnech jsem vyndala máslo z mrazáku a nestačila se divit,“ upřesnila Zikmundová. Čtyři kousky tuku byly plesnivé, ostatní byly žluklé a páchly.
„Máslo bylo přímo od výrobce. Byla to akce, která právě začínala,“ uvedla Jarmila Přívětivá, vedoucí potravin Družba.
Dobu trvanlivosti si paní Zikmundová přesně nevybavuje, ale uvádí, že byla buď do dne, kdy tuk koupily, nebo do následujícího dne. „Zboží expedujeme vždy čerstvé, před koncem záruky neexpedujeme,“ uvedla Dana Dvořáková z oddělení jakosti mlékáren Olma s tím, že provádí pravidelné kontroly mléčných výrobků hned po výrobě i před koncem doby trvanlivosti. „Jednotlivá plíseň se může objevit, protože nejsme schopni všechno zkontrolovat, ale rozhodně by nemělo být máslo žluklé. To mohlo vzniknout nesprávným skladováním nebo manipulací s výrobky,“ dodala Dvořáková.
„Já osobně bych tam nešla, sypu si popel na hlavu, že tam dcera šla nakoupit,“ dodala Zikmundová s tím, že veškeré máslo vyhodila a na reklamaci neměla čas a ani sílu. Podle prodavaček je škoda, že nespokojená zákaznice nepřišla závadná másla reklamovat osobně a jen do obchodu zatelefonovala.
„Omlouváme se za to, že máslo bylo vadné, nikdy jsme zákazníka nevyhodili kvůli reklamaci, vždy se snažíme domluvit,“ upřesnila Přívětivá.
V případě kdy zákazník zjistí jakoukoli nesrovnalost nebo závadu v obchodě s potravinami, může podat podnět k prošetření Státní zemědělské a potravinářské inspekci (SZPI). „Vloni jsme řešili celorepublikově přes tři tisíce podnětů, z toho bylo devět set šedesát osm oprávněných,“ informovala mluvčí SZPI Martina Šmídtová. Inspekce doporučuje okamžitou reklamaci závadných potravin a podání podnětu. Občané můžou podat podnět i anonymně buď telefonicky, přes internet nebo osobně na krajském inspektorátu v Olomouci.
Naštvaní zákazníci mohou také kontaktovat hygienickou stanici a Českou obchodní inspekci, které věc dál předají SZPI. „Máme dohodu s SZPI, že oni budou kontrolovat prodejny potravin i hygienu v nich. My bychom věc převzali, kdyby se jednalo o akutní ohrožení zdraví více lidí,“ uvedla Zuzana Bartošová z Hygienické stanice v Prostějově.