Zatímco u zimních pneumatik jsou zákonem jasně stanovené podmínky pro jejich přezutí, u letních žádná zákonná povinnost přezutí neexistuje.

„Chodí k nám lidé a ptají se, jestli musí v takovém počasí přezouvat na letní gumy, nebo mohou počkat," potvrdil Josef Ohlídal, vedoucí pneuservisu v prostějovské Partyzánské ulici.

Sedm stupňů dlouhodobě

Podle odborníků je hlavním impulsem pro přezutí dlouhodobá teplota nad sedm stupňů Celsia.

„Od 1. listopadu do 31. března platí povinnost užívat zimní pneumatiky v případě souvislé vrstvy sněhu, námrazy, nebo pokud lze takovou situaci vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat," vysvětlil odborník na pneumatiky Jan Foltán.

Ačkoli tedy datum hraje svou roli, důležitá je především dlouhodobá předpověď počasí.

„Mezní teplotou pro přezutí pneumatik ze zimních na letní je sedm stupňů Celsia. Právě nad touto teplotní hranicí ztrácí zimní pneu své kladné vlastnosti. Teplota by se nad sedmi stupni ale měla pohybovat dlouhodobě. Při příliš brzkém přezutí by totiž řidiče mohly nepříjemně překvapit ranní mrazíky, které jsou na začátku jara ještě poměrně časté," vysvětlil Jan Foltán.

Zimní v létě?

Mnoho řidičů však přezouvání na jaře neřeší a jezdí na zimních pneumatikách po celý rok.

„Přezouvám jenom jednou za rok, a to na podzim, jinak jezdím pořád na zimních gumách. Kdybych je měl měnit i na jaře, tak se nedoplatím. Už tak to stojí spoustu peněz," míní sedmatřicetiletý Miroslav z Prostějova.

Odborníci se však shodují na tom, že přezutí je nutností. Jízda na zimních gumách je v létě nebezpečná a stojí peníze.

„Zimní pneumatika je uzpůsobená na zimu a s rostoucí teplotou ztrácí svoje pozitivní vlastnosti," potvrdil Josef Ohlídal.

Na rozpálené letní vozovce tak mohou být zimní pneumatiky nebezpečné.

„Jejich brzdná dráha se při vyšších teplotách výrazně prodlužuje. Důvodem je menší styčná plocha zimních pneumatik a tím i nižší přilnavost," vysvětlil Jan Foltán. Zároveň dodal, že se zvyšuje spotřeba paliva a zhoršuje stabilita a ovládání vozu.