„Starší dceru jsem v létě vezl na tábor do Ústí nad Orlicí. Jel jsem do Prostějova, z Prostějova do Olomouce, z Olomouce do České Třebové, a pak do Ústí nad Orlicí. Tady bych jel do Chornice, z Chornice do České Třebové, a byl bych tam za dvě hodiny, tak jsem to jel hodiny čtyři," srovnal cestu dnes a před dvěma lety Roman Slusar ze Dzbelu, kterému změny zkomplikovaly také dojíždění do zaměstnání.

Lidé by vlak uvítali. Jen s prvními vlaštovkami, kdy to vypadalo, že se vlak znovu rozjede, přestávají v obnovení trati, která má více než stoletou tradici věřit, a současný způsob cestování zdá se jim poněkud podivný.

Fanánek se čertí

„Jezdím do Chornic z Prahy 60 let, ale co se tam děje s dopravou přes dva roky, to je neskutečný „vopruz". Z Moravské Třebové přes 1 kilometr na autobus, pak zas přes 1 a půl kilometru od zastávky autobusu na nádraží. Prostě žádné autobusy vlaky nenahradily," vyjádřil se v internetové diskusi čtenář s přezdívkou Fanánek s tím, že kdo chce pokračovat směr Dzbel nebo Velké Opatovice nemá žádné spojení. „To je na trestní oznámení, radši starý motoráček než nic," dodal mimo jiné diskutující.

Za to, že vlaky z Chornic do Dzbelu nejedou, může Pardubický kraj.

„Postupně dáváme do pořádku velmi nevydařenou optimalizaci, kterou přibližně před třemi roky bez předchozího projednání realizovali tehdejší zástupci Pardubického kraje," vysvětlil náměstek hejtmana Olomouckého kraje Alois Mačák s tím, že obnovit něco, co bylo jednou zrušeno není snadné.

„Zrušená doprava se zavádí skutečně těžce," byl minulý týden stejného názoru Jiří Pálka z Pardubického kra­je.

Prvník krok? Vlaky z Třebové do Chornic

Pardubický kraj má v plánu od září znovu rozjet vlaky mezi Moravskou Třebovou a Chornicemi. Podle Jiřího Pálky je to první krok ze dvou.

„Je to taková první vlaštovka. Na trase Moravská Třebová Chornice pojedou dva páry vlaků typu 810 od dopravní společnosti České dráhy," nechal se slyšet Jiří Pálka.

„Jsou to staré motoráky, i když je tam dobrá trať. Změnu jízdního řádu mohou lidé čekat 15. června. Vlaky by ale měly vyjet 1. září, tedy až se začátkem školního roku," řekl Jiří Pálka s tím, že vlak brzy dorazí i do Dzbelu. O to, aby sem vlaky dorazily má zájem také Olomoucký kraj, který v těchto dnech čeká na potřebné studie ze strany Pardubického kraje.

SOUVISEJÍCÍ: Vlaky mezi Třebovou a Chornicemi se rozjedou. Kdy pojedou do Dzbelu?

Doberou se jednání přínosného konce?

„Máme eminentní zájem zajistit pro občany našeho kraje co nejkvalitnější dopravní obslužnost. Návrhová studie řešící mezikrajskou dopravní obslužnost je před dokončením a obsahuje relevantní informace, bez kterých se neobejdeme," řekl Alois Mačák. Se studiemi dojde k serióznímu jednání.

„Po dohodě vedení obou krajů budeme následně seriózně jednat o podobě dopravní obslužnosti pro nadcházející období, aby byla přínosná a koncepční," zdůraznil náměstek hejtmana Alois Mačák a dodal, že vlak nemůže jet odněkud někam, ale je skutečně potřebné prokonzultovat jeho návaznost.