Výběrové řízení na nákup nových notebooků vypsala radnice v říjnu. Poté však zakázku zrušila, aby ji nato znovu obnovila.

„V zadávacím řízení jsou příliš konkrétní požadavky, které nejsou tak důležité, ale hodně eliminují výběr firem. Myslím, že když se do soutěže přihlásí pouze dvě firmy, je něco špatně. Mělo by jich být aspoň kolem patnácti, protože firem, které mohou dodat notebooky, jsou dneska stovky," upozorňoval ke konci roku Tomáš Blumenstein.

Prostějovská radnice je však přesvědčená, že v ničem nepochybila.

„Neshledali jsme na zakázce žádné problémy," řekl primátor města Miroslav Pišťák.

„Odbor informačních technologií magistrátu zpracoval podrobné stanovisko ke všem povinným parametrům a funkcím, které musely být minimálně splněny pro zadávací řízení. Požadované parametry pro dodávku 35 notebooků byly navrženy tak, aby byla umožněna profesionální a bezproblémová práce zastupitelů s přihlédnutím k cenové výhodnosti," citovala stanovisko radnice mluvčí Jana Gáborová s tím, že město zahrnulo i konkrétní připomínky a zkušenosti z minulých let.

V pořádku byly i technické parametry, říká mluvčí

Zároveň dodala, že v pořádku byly i technické parametry.

„Byly v obecné rovině a většinu z nich v polovině října projednala a prodiskutovala komise IT. Navíc jsme zohlednili i jejich připomínky, jako byl například operační systém Microsoft Windows 8.1, bezdrátová myš nebo doba záruky na 36 měsíců a jiné. Žádný z uvedených technických parametrů není diskriminující, protože jejich zajištění je schopno splnit hned několik výrobců a tím i dodavatelů notebooků," sdělila mluvčí magistrátu.

Otazníky na tendrem před pěti lety

Zakázka na dodávku notebooků pro zastupitele vzbudila podezření i před pěti lety. Tomáš Blumenstein tehdy poukázal na to, že v řízení na přenosné počítače soutěžily v podstatě jen dvě spřízněné firmy, a město nařídilo nový tendr.

Od roku 2010 pak na transparentnost veřejných zakázek dohlížela komise pro IT, po komunálních volbách v minulém roce ji však radnice zrušila.

Situace na odboru IT je stabilizovaná, říká primátor

„Situace na odboru informačních technologií je stabilizovaná a nemáme informaci, že by se v dohledné době chystala závažná organizační změna. V každé komisi na otevírání obálek při vyhodnocení zakázek bude nejméně jeden opoziční zástupce, aby mohl kontrolovat, jestli jsou všechny věci v pořádku," uvedl na prosincovém zastupitelstvu Miroslav Pišťák.

Tvrzení, že je odbor informačních technologií stabilní a má na problematiku dostatek odborníků, hájila na prosincovém zastupitelstvu i tehdejší vedoucí odboru Vladimíra Kresanová. Ta však nedlouho poté ve funkci bez udání důvodu skončila.