Zdražení mýtného na dálnicích a vybraných hlavních tazích se totiž netýká jen kamionů, ale i autobusové dopravy.
„O zdražení přepravného v důsledku růstu spotřební daně a DPH jsme zatím neuvažovali. Na zvýšení pátečního mýtného však u vybraných zájezdových linek reagovat musíme. U konečných zákazníků se to ale v ceně promítne jen minimálně,“ uvedl provozovatel konické autobusové dopravy Pavel Studený.
Největší autobusový dopravce v regionu, firma FTL, se vyjádřila podobně. „Ke zvyšování jízdného kvůli daňovým změnám a navýšení mýtného zatím přistupovat nebudeme. Náklady u řady linkových autobusů nám smluvně pomáhá vyrovnávat kraj a obce. Ve vyloženě soukromé části našeho spektra činností se však páteční mýtné projeví mírným zvýšením cen zájezdových linek,“ informoval ředitel divize FTL-BUS Jiří Hloch.
Zdražení mýtného se tak nepřímo, v rámci zvýšení nákladů, dotkne příměstských linek dotovaných krajským úřadem.
„Provozujeme vnitrostátní linky, na které přispívá krajský úřad. Ten také stanovuje cenu přepravy,“ vyjádřil se Lubomír Vojtila z firmy Vojtila trans.
Kraj doplatí rozdíl v nákladech
Páteční mýtné se zvedalo v době, kdy dopravci podporovaní krajem zveřejnili své odborné odhady hospodaření na rok 2010.
„Zvyšovat cenu jízdného u námi dotovaných příměstských linek v blízké době nebudeme. Dopady, které se od daňových změn spolu s navýšením mýtného dají očekávat, jsme schopni zhodnotit až v polovině příštího roku. Pak je možné, že na základě kalkulací ke změně jízdného přistoupíme,“ připustil Jaroslav Tomík, vedoucí oddělení veřejné dopravy Olomouckého kraje.
„Pokud opravdu dojde k nárůstu nákladů firem kvůli mýtnému, tak kraj bude nucen z hlediska smluvního ujednání doplatit přepravcům prokazatelný rozdíl v nákladech před a po zvýšení mýtného. Předpokládáme však, že jak zvýšení nákladů, tak náš následný doplatek, bude pouze minimální a to v řádech několika tisíců,“ dodal Tomík.