Příčinou uzavírky nejsou však práce na nájezdu. Silničáři se pustili do oprav u Žešova, kde začali frézovat povrch.

„Jedná se asi o devět set metrů dlouhý úsek. Opravy měly začít už koncem loňského roku, ale kvůli počasí jsme je museli odložit," vysvětlil Martin Smolka, ředitel olomoucké správy Ředitelství silnic a dálnic. Uzavírka zde má skončit v sobotu 28. července.

Oprava povrchu vozovky na R46

Uzavírka jedna za druhou

Velká vlna uzavírek však na řidiče teprve čeká. Vyjeté koleje zmizí z celé trasy.

„Na zakázku zatím probíhá veřejná soutěž. Hledáme firmu, která bude práce provádět. V této fázi ještě není možné říci, kdy se začne," vysvětlil Smolka.

200 milionů na opravy

Až se vítězná firma pustí do díla, budou uzavírky následovat zřejmě jedna za druhou.

„Těch úseků je mnoho. Bude se pokládat modifikovaná směs lepší technologií, takže povrch bude odolnější. Na estakádě v Prostějově také položíme obrusnou vrstvu s vlastnostmi, které povedou ke snížení hlučnosti," nastínil efekt úprav ředitel Martin Smolka. U Šárky má vyrůst i protihluková stěna. Předpokládané náklady na opravu povrchu se pohybují kolem dvou set milionů.

Kolejí se ovšem řidiči definitivně nezbaví. „V menší míře budou zřejmě vznikat i nadále. Abychom tomu zabránili, museli bychom udělat povrch z betonu, což by bylo řešení několikanásobně dražší," podotkl Smolka.

SOUVISEJÍCÍ VČETNĚ ANKETY: Nová svodidla na R46 jsou už hotová, stovka ale zatím zůstane

Úpravy nájezdů a kříženi

Větší bezpečnost a tím i vyšší šanci na návrat stotřicetikilo­metrové rychlosti na dálnici by měly zajistit také nové nájezdy. U Vranovic-Kelčic jsou už hotové, čekají jen na kolaudaci. Ta však představuje jen úřednické razítko, řidiči přechod z prozatímního do plného provozu nijak nepocítí. Následovat má úprava křížení u Brodku u Prostějova.

„Stavební povolení je vyřízeno a podepsaná je i smlouva s firmou. Ministerstvo dopravy však ještě neuvolnilo peníze," podotkl Martin Smolka. O stavební povolení ale ředitelství nepřijde. Na místě už začaly drobné zahajovací práce a stavba tedy formálně běží.

Ředitelství silnic a dálnic připravuje projektovou dokumentaci také ke křižovatkám u Olšan a Prostějov – střed.

„U křížení v Držovicích je projekt připravený. Tato stavba je ale kvůli špatnému stavu mostu finančně velmi nákladná, proto budeme muset najít nějaké řešení," podotkl Smolka. U mostu už není možné přidat po stranách další pruhy a musel by se tedy postavit celý znova. To by znamenalo investici až tři sta milionů korun.

Projektovou dokumentaci připravují silničáři i pro křížení Prostějov – jih. Předpokládají, že rekonstrukce bude relativně méně náročná, přijít má na částku zhruba deseti milionů korun. (pam)