Když se chce vozíčkář z Prostějova vydat na cestu vlakem, musí o tom pracovníkům drah říci tři dny dopředu. A vyjet může jen z hlavního nádraží.

„Objednávám se telefonicky na cestu tam i zpátky. Může se ale stát, že když si návrat naplánuji na pozdní večer nebo v noci, tak mi řeknou, že ten člověk co obsluhuje zdvihací plošinu už má volno, takže jet nemůžu,“ říká Jiří Kaspar, který je odkázán na invalidní vozík. Hromadnou dopravu raději nevyužívá.

Když už se člověk na vozíku do vlaku dostane, nemá zdaleka vyhráno. Cestuje obvykle odděleně v nákladním prostoru a na toaletu ani nepomýšlí, protože úzkými dveřmi se dovnitř nedostane.

„Tam, kde jsou vozy upravené pro vozíčkáře, mají toalety dvoukřídlé dveře. Je jich ale žalostně málo i v rychlíkových spojích,“ prohlásil Kaspar.

Kdy se dočká nízkopodlažních vlaků?

Řešením pro postižené by mohly být nízkopodlažní vlaky. Ty však Prostějovskem neprojíždí. Před několika lety sem České dráhy dislokovaly několik dosluhujících vozů z okolí Prahy, ty však zase záhy zmizely do blízkosti hlavního města.

„Bydlím ve Vrahovicích a z tamního nástupiště bych mohl vjet rovnou do nízkopodlažního vozu. Na jiných nádražích ale ne, protože je potřeba, aby byl perón vysoký padesát pět centimetrů, a to jinde v Prostějově není,“ podotkl Kaspar. První nízkopodlažní vozy se mají na trati z Olomouce do Nezamyslic objevit až za několik let. České dráhy si je už objednaly u Škodovky.

„První souprava by měla být dodána v druhé polovině roku 2012, všechny soupravy pak do jara 2014,“ informovala mluvčí českých drah Kateřina Šubová.

Zdvihací plošina pro vozíčkáře je jen na hlavním nádraží v Prostějově a to ještě zapůjčená z Plzně. Potřeba přitom bude i po zavedení nízkopodlažních vozů, protože na hlavním, stejně jako na místním nádraží není perón dostatečně vysoký. „Každé zlepšení není z podnětu drah nebo ministerstva, ale konkrétních lidí, kteří svým způsobem udělají něco navíc,“ uzavřel vozíčkář. (pam)