Všechny byly špatné. Jak je to možné? Podle hygieniků to zapříčily především chyby v provozování automatů.

„Provedli jsme osmnáct odběrů z ochlazovačů vody umístěných v základních a mateřských školách. Při mikrobiologických rozborech jsme zjistili, že nevyhovuje ani jeden odebraný vzorek,“ uvedla Hana Kabátová, vedoucí odboru hygieny dětí a mladistvých Krajské hygienické stanice v Olomouci. Ve vodě ze školních watercoolerů zjistili biologické znečištění. „V jednom případě dokonce ve vodě rostly řasy,“ sdělila.

Podle hygieniků si za problémy s kvalitou vody většinou mohou sami provozovatelé výdejníků, protože nedodržují výrobcem doporučená pravidla pro umístění, provoz a čištění zařízení. „Problém vznikne už jen tím, že kupující nepromyslí, za jakou dobu obsah barelu spotřebuje a jakou péči je ochoten přístroji věnovat,“ upozornila hygienička. „Spotřebitel se totiž mylně domnívá, že jaká voda je na stojan nasazena, taková se potom načepuje,“ poznamenala. Podle konkrétního typu přístroje může být voda ochlazována, ohřívána nebo udržována při okolní teplotě.

Hygienici doporučují vodu nasazenou na stojan spotřebovat do tří dnů. Poté se v nich mohou začít množit mikroorganismy. „Problémy jsou s čištěním. Školy, aby ušetřily pár set korun, čistí zařízení samy. Jenže to není postačující. Čištění musí být provedeno odborně, a to nejlépe jedenkrát za tři měsíce,“ upozornila. Další potíže může zapříčinit nesprávné umístění automatů. Hygienici doporučují jeho umístění tam, kde nesvítí slunce a není tam tepelný zdroj.

Podle hygieniků se některá školská zařízení se po kontrole raději zařízení zbavila. To potvrdily i ve školkách. „Měli jsme dva automaty a nechali jsme pouze jeden pro učitele. Dětem vaříme čaj, což taky není ideální. Peníze na nákup balené kojenecké vody ale nemáme,“ sdělila učitelka jedné z mateřských škol na Olomoucku. Jméno zveřejnit nechtěla, protože se bála o práci. „Neslazená voda je pro děti nejvhodnější. Třeba by na její nákup mohli přispívat rodiče. Záleží, jak se dohodnou,“ doporučovala Kabátová.