Vlak Prostějov – Chornice se stal minulostí a jeho zrušení přineslo nemilé potíže. Někteří museli změnit zaměstnání, studenti se odstěhovali na internát. Především Dzbelské složité dojíždění stojí čas i peníze, proto posílení vlaků jedině vítají.

„Dělal jsem tam dvacet let, děcka jezdily do školy do Opatovic, do Boskovic. Ta vytíženost tam byla dobrá. Za komunistů to přijelo do Chornic a rozjelo se to na tři strany, pak to úplně zruší, vždyť je to nesmysl," říká Petr Tichý ze Dzbele, který posílení vlaků vidí jako krok správným směrem.

„Myslím, že je to jedině dobře, jezdil jsem na Prahu, na Brno. O půl šesté jsem vyjel a v osm jsem byl v Brně. Teď jezdíme na Prostějov a všude možně."

Podobné peripetie s dojížděním prožívají i další Dzbelští.

„Starší dceru jsem v létě vezl na tábor do Ústí nad Orlicí. Jel jsem do Prostějova, z Prostějova do Olomouce, z Olomouce do České Třebové, a pak do Ústí nad Orlicí. Tady bych jel do Chornice, z Chornice do České Třebové, a byl bych tam za dvě hodiny, tak jsem to jel hodiny čtyři, " srovnal cestu dnes a před dvěma lety Roman Slusar, kterému změny zkomplikovaly mimo jiné také dojíždění do zaměstnání.

„Práce v Pardubickém kraji by se dala najít, ale jak se tam má člověk dostat, když odtud nic nejede a nemáte auto? Když chci jet do Brna, jedu hodinu do Prostějova, hodinu a půl rychlíkem z Prostějova do Brna," popsal problémy Roman Slusar. Cesta ze Dzbele by mu rozhodně ušetřila čas i peníze.

„Kdybych jel od nás, mám to za dvě hodinky, a je to pohodlnější a rychlejší. Odtud bych dojel do Chornice, z Chornice do Skalice. Ze Skalice to pak jezdí co půl hodiny, a je to kousek,"

Lidé zbytečně platí víc peněz, proto se na pohodlnější cestování těší. Pokud ale vlaky nebudou mít návaznost, považují plánované posílení vlaků za zbytečné.

„Vlak by měl jezdit kolem čtvrté, ne někdy ve dvě hodiny. Kdo dnes končí ve dvě? Lidi potřebují jet do školy a do práce, a na to by se mělo myslet," míní Petr Tichý.

Dvě nové soupravy by podle nových jízdních řádů měly vyjet od 15. prosince. Obec se ale dozví konkrétní jízdní řád vlaků dříve.

„Jak by odtud měly vlaky jezdit, se dozvíme během týdne," oznámila obyvatelům Dzbele jejich starostka Jana Konečná a dodala, že za obnovu vlaků budou jedině rádi.

„Autobus ve směru na Chornici jel třikrát za den. Dostat se na tu stranu do práce byla smůla," potvrdila vyprávění Dzbelských Jana Konečná.

Společnost Arriva, která poskytne vlaky, slibuje obrat k lepšímu.

„Od příštího roku bychom začali postupně rozbíhat pravidelnou osobní dopravu na trati České Třebové, přes Moravskou Třebovou až do Prostějova. Možná na začátku na kratším úseku, kde ta doprava není, pak to rozvineme dále," prozradil Jaroslav Richter, jednatel společnosti Arriva vlaky.

Zároveň ale dodal, že hlavně záleží na tom, jaké najdou prostředky a podmínky pro tento provoz. Na průnik do této oblasti se ale těší. „Chceme sem přinést novou kvalitu železniční dopravy, aby pomohla regionu jako takovému," říká Jaroslav Richter.

Mohou se tedy lidé, kteří si stěžují na dojíždění do škol a zaměstnání a zase ze škol těšit?

„Návoz do škol a zaměstnání je pro nás priorita, tam bychom začínali, pak podle podmínek uvidíme, jak to bude," odpověděl na otázku ředitel Arriva vlaky Jaroslav Richter.