Tohle léto totiž bude mít možná poslední šanci. Nový projekt optimalizace dopravy v pardubickém kraji s vlakovým spojením Konice s Chornicemi příliš nepočítá.

„Trasu jsme objednali, její konkrétní využití však závisí na výsledku jednání se starosty obcí, kterých se změny budou týkat. O tom, jak všechno dopadne je zatím předčasné hovořit, celý nový jízdní řád pro pardubický kraj se teprve tvoří,“ uvedl vedoucí odboru dopravy pardubického kraje Ladislav Umbraun s tím, že novou podobu dopravy by mělo zastupitelstvo schválit letos v červnu.

Jen do Dzbelu?

Pardubický kraj trasu objednal, ale s výhradou, což podle odborníků znamená, že ji zřejmě nevyužije. Pokud by skutečně došlo k tomu, že zastupitelstvo u sousedů provoz neschválí, vlaky nebudou jezdit.

„V takovém případě by vlaky končily ve stanici Dzbel. Olomoucký kraj nemůže platit dopravu do kraje pardubického,“ vysvětlil Jaroslav Tomík, vedoucí oddělení veřejné dopravy olomouckého krajského úřadu.

Téměř do konce letošního roku budou jezdit vlaky podle stávajícího jízdního řádu.

„Nejbližší změnu plánujeme na polovinu června. Tam se však případné rozhodnutí kraje nepromítne. Pak následuje až nový jízdní řád, který začne platit v prosinci,“ vysvětlila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Lídé se to moc nelíbí

Místním se uvažované rušení spojů do východních Čech nelíbí. „Jezdil jsem tak pravidelně domů. Když jsem jel od Prahy vystoupil jsem vždycky v České Třebové a pak jel právě přes Chornice. Vlak nebýval plný, ale bývalo nás tam vždycky víc. Navíc, když jsem vyrážel na opačnou stranu, potkával jsem lidi, kteří jezdili do práce do Moravské Třebové,“ uvedl Pavel Vincůrek, který do Konice jezdil ze studií.

Pro Konicko byl podle něj vlak na Chornici vždycky nejjednodušším spojením na hlavní trať z Olomouce do Prahy. „Pokud vlak zruší, budu muset jezdit přes Prostějov, Olomouc a Zábřeh, což bude o hodně pomalejší a také dražší,“ obává se Vincůrek.

Pokud vlaky nepojedou do Nectavy, která leží mezi Dzbelem a Chornicemi, přijde také Kladecko zřejmě o část turistů, kteří sem jezdí na cyklovýlety.

„Pro rodinu s malými dětmi na kolech může být už na cyklostezky daleko. Myslím, že hodně z nich zamíří jinam,“ prohlásil Vincůrek.

NA OKRAJ

Skončí spojení s Východními Čechami po více než sto dvaceti letech?

Trať do Chornic se začala stavět na jaře roku 1889 jako část Moravskoslezské severní dráhy. Už prvního září téhož roku zde projely první vlaky. Na dnešní dobu rychlost přímo neuvěřitelná. Ve dvacátých letech koupil trať Tomáš Baťa a plánoval zde vytvořit dopravní koridor. Přes Konici měly jezdit rychlíky a dálkové vlaky. Ze záměru však nakonec sešlo pro nezájem státních drah i vysoká stoupání, která železnice překonává. Od prosince možná v jednom jejím úseku nebudou jezdit vůbec žádné vlaky. Asi si budu muset udělat v létě výlet do Chornic. Častokrát jsem se díval na bílou věž kostelíka a jeho okolí se vzácným krytým schodištěm k návštěvě přímo vybízí.

Prostějovský deník|Propagujte i svojí stránku