Jako příčinu požáru vyšetřovatel určil technickou závadu. Tímto rizikem jsou podle odborníků ohroženy nejvíce právě starší vozy.

„Nejčastěji jde o technickou závadu na elektroinstalaci nebo netěsnost palivového systému,“ uvedl mluvčí hasičů.

Vypadnutí nátrubku nebo benzinové hadičky je u starších typů škodovek velmi časté. Problémem jsou také staré a zpuchřelé benzinové hadičky.

V takovém případě pak stačí, aby se palivo dostalo na horký blok motoru nebo k jeho vznícení napomůže vada na elektroinstalaci. „Problém je, že lidé u těchto starých aut často zanedbávají pravidelnou údržbu a kontroly. Pokud totiž spravují v podstatě jen to co upadne, může snadno dojít k neštěstí,“ upozornil ředitel prostějovské společnosti Automechanika Jiří Jelínek. Lidé podle něj mají možnost využít jarních či letních akcí, kdy si za malé peníze mohou nechat svůj vůz prohlédnout.

Záludný dým a jiskření

Požáru vozu vždy předcházejí varovné signály, jako je dým, či jiskření. „ V takovém případě by člověk neměl otálet a od auta rychle odejít, a to co nejdál,“ upozornil mluvčí hasičů.

Problémem mohou být také staré materiály, které dnes již nevyhovují bezpečnostním normám. „Různé konstrukční pěny a plasty ve voze vytvářejí velmi vysokou teplotu,“ vysvětlil Hrubý. Podle hasičů má člověk v hořící kabině šanci na přežití asi tři až čtyři vteřiny.

Nebezpečnost starších automobilů potvrzují i záchranáři. „Pokud jedeme k případu, kde hoří favorit nebo i felicie, bývá to vždycky horší než u nových vozů. I když totiž taková auta vypadají zvenku dobře, tak mají něco najeto a konstrukční materiály stárnou,“ potvrdil šéf olomoucké záchranky Jiří Weinberg.