„Bydlím na Brněnské, a když jdu z autobusu a mám přejít na druhou stranu, tak mám strach, že mě někdo zajede. Přechod není osvětlený, a spoustu řidičů si všimne až na poslední chvíli, že je někdo na přechodu. Chtělo by to víc zabezpečit, aby se tam nestalo neštěstí," míní Soňa Zábranská.

Světla přibudou na čtyřech zebrách ve městě.

„Navrhujeme instalovat osvětlení na přechodu v křižovatce Na Hrázi, na Brněnské mezi stávajícími autobusovými zastávkami i na přechodu poblíž Libušinky a také u autobusových zastávek v Trpinkách ve Vrahovicích," vyjmenovala náměstkyně primátora Alena Rašková.

Zda přechody vyhovují a odpovídají současným normám, posuzují dopravní policisté. Ti hodnotí šířku silnice, osvětlení přechodu, přehlednost místa nebo možnost rozdělit vozovku ostrůvkem pro chodce.

„Řada frekventovaných přechodů ve městě je už nasvětlená, toto jsou místa, která to potřebují nejvíc," uvedla Alena Rašková.

Před dvěma roky se dočkaly osvětlení přechody na sídlišti Hloučela, rok předtím dva nové přechody na Krasické. Město počítá s tím, že instalace světel u zeber vyjde na sedm set tisíc korun, polovinu by však mohl pokrýt příspěvek z Olomouckého kraje.

Peněz na přechody může být i více

„V krajském rozpočtu máme na přechody vyčleněno pět milionů korun. To je ale na řešení přechodů málo. Uvidíme, kolik bude nakonec požadavků od samotných obcí. Pokud se ukáže, že je potřeba dotace na přechody navýšit, určitě tak uděláme," řekl hejtman Jiří Rozbořil.

Policisté vyjíždějí ročně zhruba k deseti případům, kdy dojde ke sražení chodce na přechodu. Za nešťastné následky může především nesprávná představa, že chodec má na přechodu absolutní přednost.

„Když se v této oblasti upravil zákon, došlo k nepřesnému výkladu, že chodec má na přechodu prakticky absolutní přednost, což ale není přesné. Mnoho lidí si to však zafixovalo v paměti a při přecházení nevěnují okolí takovou pozornost, jakou by měli," nechal se slyšet dopravní inženýr prostějovské policie Michael Vafek.