„Děti dělají zvuky jako ´mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm­mmmmmmmmmmmmmmma´ a jeden neví, co si o tom má myslet. Přiznám se, že ze začátku je metoda pro rodiče hodně náročná, protože si první dny připadáte jako v „arabské pomocné", a tím to teprve celé začíná," popsala maminka olšanských žáčků Lenka Brzusková.

Děti v průběhu učení vyluzují velkou spoustu podivných zvuků, Sfumato sladící zrak sluch, hlas a dech,ale malým čtenářům skutečně pomáhá.

„Když srovnám svoji dceru, která se učila číst klasickou metodou a syna, který četl s metodou Sfumato, na konci první třídy syn četl plynule a nezadrhával se," popsala Lenka Brzusková.

„Vlastně četl plynule od začátku, nebylo to takové, že by v půlce slova zastavil a dumal nad tím, co následuje. Celé to čtení je nesrovnatelně plynulejší a téhle metodě moc fandím," pochvaluje si Lenka Brzusková techniku.

Díky ředitelce

V Olšanech u Prostějova tuto techniku zavedla ředitelka Eva Pluskalová v minulém školním roce a děti i rodiče si čtení dětí nemohou vynachválit.

„Metodou „splývavého čtení", známého pod názvem Sfumato, vyučujeme čtení a psaní od minulého školního roku. Setkala jsem se s touto metodou ještě v době, když jsem pracovala jako školní inspektorka, ihned mě to nadchlo, děti, které jsem měla možnost vidět, četly naprosto plynule již v první třídě, proto jsem tuto metodu zavedla i u nás v prvních ročnících," uvedla ředitelka Základní školy v Olšanech u Prostějova.

„Máme například i zpětnou vazbu od jedné maminky. Její dcera k nám chodila do první třídy, kde se učila číst a psát s pomocí metody Sfumato. Rodina se přestěhovala a holčička, která je nyní ve druhé třídě na jiné škole, kde čtou a píší klasicky, podle hodnocení učitelky, čte nejlépe ze třídy," uvedla ředitelka olšanské školy Eva Pluskalová.

Infografika - metoda sfumato

Přirozené učení

„Sfumato bylo pro děti přirozené a řekla bych, že díky propojení s motorikou a zvukem i velice nenásilné," je názoru maminka dětí, jejíž děti navštěvují školu v Olšanech.

Výsledky mladých čtenářů olšanské školy jsou skutečně velmi pozitivní.

„Naši prvňáci čtou plynule a bez zadrhávání, jejich úroveň čtení se liší pouze tempem, které si žáci volí individuálně podle svých schopností," popsala ředitelka školy s tím, že určitě budou v této metodě pokračovat.

„Na další prvňáky jsou už postupně připravené tři proškolené učitelky," dodala Eva Pluskalová, která dále uvedla, že metoda předchází rozvoji specifických poruch učení (dyslexie, dysgrafie), a dokáže tyto poruchy i napravovat či jejich projevy výrazně eliminovat.

Jedno písmenko za týden

Ryze česká metoda Sfumato, která spojuje pantomimu, kreslení, hudbu a divadlo, české pedagožky Márii Navrátilové již přiměla tisíce dětí plynule číst a psát, a to nenásilným způsobem.

„Jedno písmenko se žáci učí týden. Každé dítě má jinou paměť a představivost. Někdo je spíše pohybový, jiný hudební nebo matematický. Děti by se proto měly učit všemi smysly. Díky zážitkovému učení se krátkodobá paměť převede na dlouhodobou," řekla již před časem Deníku Mária Navrátilová.

Celý projekt, který se zaměřuje na správnou techniku čtení se navíc šíří z České republiky i do zahraničí. Splývavé čtení například využívají na Slovensku, v Polsku, Rakousku, Německu, Irsku či ve Velké Británii, kde navíc objevili, že dyslektikům při čtení pomáhá především hudba.