V Malém Hradisku je od 1. srpna nabízí Lenka Sekaninová, která má v obci obchod se smíšeným zbožím. A obec tuto novinku vítá.
„My jsme spokojení. V jejím obchodě budou všechny poštovní služby zachovány," řekla místostarostka Malého Hradiska Lucie Pospíšilová.
Sama Lenka Sekaninová je ráda, že takto může pomoci lidem v obci, protože se podle jejich slov jedná i o hodně seniorů, kteří se na jinou pobočku jen stěží dostávají.
„A nová práce se mi líbí, i když jsem ji nikdy před tím nedělala. Byla jsem na třídenním školení v Ostravě, zacvičovala jsem se také na pobočce v Protivanově. Ale pošta používá naštěstí speciální program, který mě jednoduše navádí, co mám dělat," uvedla Lenka Sekaninová.
V Malém Hradisku má dnes „pošta" otevřeno každý den od půl osmé, v pondělí a ve čtvrtek do tří, ve středu a v pátek do půl čtvrté, v úterý do jedenácti hodin dopoledne.
„To proto, že ten den mám i obchod otevřený jen do dvanácti hodin a lidé to vědí," doplnila Lenka Sekaninová.
Aby zdejší lidé věděli, jaká je nová provozní doba pobočky a jak budou poštovní služby fungovat, poslal starosta Marian Fiedler všem letáky s podrobnějšími informacemi.
Zavření oficiální pobočky označil starosta již ve svém dřívějším prohlášení za pochopitelné. A to z důvodu, že ji podle něj navštěvovali především jen staří lidé a pak ti, kteří měli zrovna volno. Pobočka zde navíc měla omezenou pracovní dobu, hodinu dopoledne hodinu odpoledne.
„Když přijeli naši občané autobusem domů z práce, už bylo obvykle zavřeno, protože pošta fungovala jen do patnácti hodin," upřesnila místostarostka Lucie Pospíšilová.
K projektu Pošta Partner se vyjádřila i společnost Česká pošta.
V partnerských pobočkách lidé podle jejího tvrzení najdou služby, na které byli zvyklí. Výhodou je i jiná otevírací doba. Bývá delší nebo přizpůsobená potřebám místních.
V menších obcích mívá klasická pobočka pošty standardně otevřeno tři hodiny denně. „Poštovní služby nabízí partneři po delší dobu, než jakou si můžeme dovolit na klasické pobočce. V tom vidím hlavní přednost," řekla ředitelka pobočkové sítě České pošty na severní Moravě Hana Janowská.
Ke změnám podle ní vede státní podnik klesající poptávka po jeho službách. Počet listovních zásilek i poukázek každoročně klesá o patnáct procent, podobná situace je i u balíků.
Pošta Partner
Poštovní služby přebírá na základě smlouvy s Českou poštou třetí strana: obec, případně firma či fyzická osoba. Státní podnik s partnerem uzavře smlouvu, za zprostředkování služeb mu platí.
Model je běžný v Rakousku, Německu či Británii.
Partnerské pobočky lidem nabízí listovní, balíkové a poukázkové služby, možnost zaplacení SIPO, vyzvednutí důchodů, bankovní služby či obsluhu účtu.
V Olomouckém kraji oslovila Česká pošta šedesát obcí, prozatím zde má osmnáct partnerů.
Transformací by měly projít pobočky s jedním zaměstnancem, posléze případně i ty s dvěma pracovníky.' Do roku 2025 by v Česku mělo zůstat 700 klasických poboček, zbývajících 2500 má být partnerských.
Autor: Marcela Žůrková