Křížení dvou komunikací s blízkým železničním přejezdem zabezpečeným pouze výstražnými kříži je svědkem častých dopravních nehod. Jen zázrakem není v jejím okolí smutný pomníček připomínající tragédii.

Statistika uvádí, že od roku 2007 se u Smržic při autonehodách zranilo sedmatřicet lidí a škody se šplhají do milionů.

Deníku se podařilo zjistit, že se uvažuje o úplném uzavření nechráněného železničního přejezdu pro automobilovou dopravu.

Každý řidič z regionu tuto křižovatku dobře zná. Na první pohled bezproblémová, při bližším zkoumání hodně záludná.

Příčinou častých nehod je nedodržení předepsané rychlosti, blízkým železničním přejezdem a nerespektováním dopravních značek Stop, dej přednost v jízdě.

Zvýšení bezpečnosti dopravního provozu by stoprocentně prospělo zrušení nebo uzavření železničního přejezdu, o této variantě se také jedná.

"V letošním roce zahájíme projednávání o zrušení tohoto přejezdu. O součinnost jsme požádali i Olomoucký kraj, který nám ji přislíbil," sdělil Deníku mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš a dodal: "Zda bude ponechán přechod pro pěší, bude rozhodnuto na základě řízení."

Řešení ovlivní i stavba obchvatu

Příslušné orgány Olomouckého kraje o problematické křižovatce také vědí.

"V těsné blízkosti křižovatky je železniční přejezd zabezpečený výstražnými kříži, při najíždění do křižovatky může docházet ke kolizním situacím," potvrdila krajská mluvčí Eva Knajblová a pokračovala: "Pro zvýšení bezpečnosti jsou navrhována opatření, která budou teprve projednávána mezi krajem, správou silnic, obcí, Správou železniční dopravní cesty a Policií ČR, takže v současné době nelze jednoznačně říci, která varianta bude realizována. Dopad a vliv na provoz v tomto místě bude mít také dokončení severního obchvatu Prostějova s mimoúrovňovou křižovatkou v místě křížení silnic ze Smržic na Kosteleckou ulici."

Ledy by se mohly začít hýbat ještě před prázdninami, kdy by se mělo začít se stavbou výše zmíněného severního obchvatu Prostějova.

"Podle aktuálních informací z Krajského úřadu Olomouckého kraje, bude stavba zahájena v červnu tohoto roku a bude trvat přibližně dva až dva a půl roku. Krajský úřad je hlavním investorem a město Prostějov se také na projektu jak technicky tak finančně podílí. Na projekt je čerpána dotace z evropských fondů okolo tří set milionů korun," vyjádřil se k severnímu obchvatu Jiří Rozehnal, náměstek prostějovského primátora.

STATISTIKA NEHODOVOSTI NA NEBEZPEČNÉ KŘIŽOVATCE U SMRŽIC

OBDOBÍ 1.1. 2007 – 31.12. 2018

Celkem nehod 58

S následkem na zdraví 30

Usmrcené osoby 0

Těžce zraněné osoby 2

Lehce zraněné osoby 35

Srážka s vlakem 9

Proti příkazu Dej přednost 23

Proti příkazu Stůj dej přednost 15

zdroj: Policie ČR