Nebylo divu, že ve vlaku nedošlo k oděrkám či pohmožděninám pasažérů. Miniaturní souprava totiž nikoho nevezla. Patřila k modelům, které do Prostějova o víkendu přivezli členové Klubu železničních modelářů z Prahy.

„Do zatáčky nemůžeš vjíždět stovkou. Musíš tam jet čtyřicítkou,“ radil vousatý „kovaný“ železničář chlapci, který v sále Společenského domu v Komenského ulici v Prostějově kroutil ovladačem historické soupravy projíždějící na okruhu kolem zmenšeniny vesnického nádražíčka nesoucího ve štítu název Lhota.

Výstava klubu z Prahy, na níž byl hlavním tahákem třicet metrů dlouhý model železnice, přilákala jen za sobotní dopoledne čtyři stovky návštěvníků. Seniorů, teenagerů, mladých rodin s caparty a dokonce i žen.

„Dospělé na naše výstavy táhnou nostalgické vzpomínky na dětství, kdy si skoro každý hrával s vláčky,“ tvrdí Karel Barták, jeden z pražských modelářů.

S úsměvem dodává: „Když to tady lidé vidí, rozběhnou se po návratu domů na půdy a opráší modely, které tam ležely i desítky let . Je to o vzpomínkách, radosti, odreagování se.“

Prostějovská výstava modelů byla však i o vášni a byznysu. „Fascinuje mě, že jste do té lokomotivy dokázali vměstnat motor,“ vysekl šikovným Pražanům poklonu jeden z přihlížejících. Od dráhy ho prý propustili, rok marně hledá nové zaměstnání. Železnice, jak vidno, mu v srdci zůstává.

„Počkejte, dám vám vizitku,“ volá padesátník s modrýma očina na Karla Bartáka. Popisuje, že vyrábí miniatury božích muk a stromků. Lístek s kontakty pak předává dalšímu z návštěvníků výstavy. Je jím majitel obchodu s modely ze Šumperka.

Barták v souvislosti s nabídkou miniatur prozrazuje, že jeden z jeho kolegů chystá pro trh s vláčky překvapení. „Koncem února bude v prodeji česká lokomotiva od českého výrobce a za české peníze,“ popisuje modelář.

Pro zasvěcené podotýká, že půjde o model „Brejlovce“. „Cena analogového bude kolem dvou a půl tisíce korun, digitální přijde na dvakrát tolik,“ informuje.

Zatím se modely lokomotiv vyrábějí především v západních zemích. K mání jsou tam ovšem jen zahraniční typy strojů. Tedy nic pro české vlastence.