„Naslibovali mi půjčku a nedostala jsem ji. Navíc mám platit deset tisíc za telefonáty. Podvedli mě a hledám další lidi, kteří dopadli stejně jako já. Ke státnímu zastupitelství chci totiž podat hromadnou žalobu,“ prohlásila Jaroslava Jílková.

Jílková potřebovala šedesát tisíc korun, aby s předstihem zaplatila dva předchozí úvěry. Zavolala tedy na inzerát uvedený v časopise Profit. „Bylo to číslo běžného operátora, telefon ale nikdo nezvedal,“ upozorňuje. Pak jí přišla SMS, že pokud chce peníze, pak je získá, ale musí zavolat na linku začínající předčíslím 900. „Zavolala jsem tam a s nějakou paní vyplnila dotazník. Pak mi půjčku zamítli a já zjistila, že mám za hovor zaplatit skoro deset tisíc korun,“ dodala.

Nikdy by ji prý nenapadlo, že když volá na předčíslí 900, bude muset platit tolik peněz. „Žila jsem delší dobu v Řecku, to předčíslí vůbec neznám,“ argumentuje s tím, že o drahém hovoru měla být někým z firmy poskytující úvěry informována předem.

Na policii, kam se na druhý den po obdržení faktury zaslané jejím operátorem obrátila, její podnět pro podvod nepřijali. „Řekli mi, že se firma nabízející půjčky zmíněným postupem žádného trestného činu nedopustila,“ přiznala.

Bratr na telefonát doplatil také

Jílková není evidentně sama, kdo musí za volání kvůli půjčce platit tisícové sumy. „Stejně pochodil i můj bratr,“ přiznala čtyřicetiletá Dáša z Olomouce. Spočítala, že jemu operátor vyčíslil cenu volání na sedm tisíc korun. „Navíc, můj bratr je silně zadlužený, a když jsem se snažila úvěrové pracovnici, kterou jsem navštívila přímo v kanceláři, vysvětlit, že další půjčku si už splácet dovolit nemůže, vůbec na to nedbala,“ stěžuje si Dáša.

Stejně jako Jaroslava Jílková považuje i tato žena přístup firmy poskytující půjčky za nekorektní.

Jde o nekalé praktiky

Andrea Běhálková, předsedkyně olomouckého sdružení SPES, která od roku 2005 nabízí zadluženým lidem bezplatné poradenství, zná ze své praxe řadu podobných příkladů. „Ze strany poskytovatelů jde o nekalé praktiky,“ vyjádřila se. Zdůraznila přitom, že takové úvěrové společnosti mají ale vše velmi dobře právně ošetřené.

„Šance vyhrát v soudním sporu vedeném proti nim tudíž neexistuje,“ konstatovala Běhálková.

Dana Makrlíková, mluvčí Českého telekomunikačního úřadu, v této souvislosti informovala, že podnikatel poskytující službu začínající přístupovým kódem 900 není povinen při volání na tuto službu informovat volajícího před zahájením poskytování služby o účtované ceně hovoru. „Podnikatel poskytující veřejně dostupnou službu je však povinen uveřejnit v každé své provozovně a též způsobem umožňujícím dálkový přístup pro koncové uživatele podrobné informace týkající se cen a cenových plánů a jejich struktury. Způsob uplatnění reklamace vad poskytované služby, včetně údajů o tom, kde a v jakých lhůtách lze reklamace uplatnit,“ zmínila se.

Bezpečnější je obrátit se na banky

Co lze za této situace doporučit? „Chcete-li úvěr, obracejte se na obecně známé věřitele, třeba banky. Pokud u nich se žádostí neuspějete, podívejte se třeba do webových diskusí, kde bývají uvedeny zkušenosti klientů s jednotlivými poskytovateli úvěrů,“ nechala se slyšet Andrea Běhálková, předsedkyně SPES.