„Je to katastrofa. Zrovna jsem se nedávno ráno vyhýbal čtyřem kamionům. Není to nic lehkého, zvlášť když některé jezdí prostředkem cesty," postěžoval si na situaci Pavel Šmída.

Samotné problémy na silnicích, které často nejsou tak široké, aby se zde vyhnula dvě nákladní auta, však jsou jen jedním důsledkem. Starostové hlavně upozorňují na zhoršený život lidí bydlících podél tras kamionů vezoucích dřevo. Prach, hluk, praskání omítek. To se pro mnohé stalo denní rutinou.

close Hejtman Olomouckého kraje Jiří Rozbořil na jednání se starosty obcí na Prostějovsku. Ty trpí hustou dopravou, především kamionovou. zoom_in

Hejtman Olomouckého kraje Jiří Rozbořil na jednání se starosty obcí na Prostějovsku. Foto: DENÍK/Michal Sobecký

200 kamionů denně

„Máme zde dvě firmy pracující se dřevem, které mají nyní tři sta padesát zaměstnanců. Podle našich zpráv by jich mělo v budoucnu být až pět set. Už dnes nás ale hodně trápí kamionová doprava. Přes vesnici nám denně projede klidně dvě stě kamionů," popsal aktuální stav starosta Ptení Jiří Porteš, který při setkání s hejtmanem a svými kolegy zmínil i poničené silnice.

Právě přes Ptení aktuálně do pily, vzdálené od centra obce asi dva kilometry, míří značná část kamionů.

Dotčené jsou však také další obce. Společnou však mají také další věc. V minulosti totiž dostaly příslib obchvatu, na němž se také alespoň v papírové podobě začalo pracovat. Skutečně stavět se však zatím nezačalo ani u Ohrozimi, ani u Ptení. Po hejtmanově návštěvě obcí by se však mělo začít něco dít.

„Nebojím se v obcích sejít s lidmi a tento problém s nimi řešit," uvedl Jiří Rozbořil. Ten připustil, že v případě zatížení obcí kamiony se jedná o závažný problém. A přislíbil pomoc.

200 milionů na ptenský obchvat

„Je jasně dáno, že peníze musí být prostavěné do roku 2018. Ve Ptení by pak stavba měla být hotová nejdříve," řekl hejtman s tím, že by se na stavbu obchvatu měly peníze najít. Investice jen do toho ptenského by mohla podle jeho slov přijít až na dvě stě milionů korun.

Během své návštěvy Prostějovska se kromě starostů hejtman sešel také s ředitelem pily Janem Vařekou. I on uvedl, že by se s problémem mělo začít něco dělat. Shodl se pak s hejtmanem také na tom, že větší využívání železnice pilou by bylo jen krátkodobým řešením.

„Už jsme v minulosti vypracovali i projekt, došlo také na oslovení majitelů. Obchvat Ptení a případně dalších obcí je jediným řešením situace," vyjádřil se k celé záležitosti.

O obchvatu Ptení a Ohrozimi už se hovoří zhruba deset let. Někteří místní už si v minulosti stěžovali, že se o problému stále jen debatuje. Kvůli dočasným existenčním problémům ptenské pily však došlo k pozastavení plánů na řešení dopravní situace. Výroba v pile, která se dostala na přelomu let 2009 a 2010 do značných dluhů, se však postupně rozjela zatímco plány nadále zůstávaly jen na papíře.