„Ministerstvo do budoucna počítá s administrativní změnou označení dálnic. Některé dnešní rychlostní silnice budou papírově převedeny na dálnice, přitom povinnost mít dálniční známku na nich nevznikne. Proto mne zajímalo, jak je tomu s naší R46," říká poslanec za Prostějovsko Pavel Holík, který v této záležitosti interpeloval i ministra dopravy Pavla Dobeše.

Ten odpověděl, že v případě R46 se nepočítá se zařazením mezi dálnice a nebude ani rychlostní silnicí. Tato kategorie má totiž podle rezortu zaniknout a nahradí ji silnice pro motorová vozidla. Poplatek na silnici, která by podle zmíněného materiálu měla nést nové označení I/46 přitom zůstane. Ministerstvo uvažuje o zvýšení povolené rychlosti maximálně o deset kilometrů.

„Po postupném dokončení všech oprav svodidel a revitalizaci povrchu během příštího roku by se v celém úseku měla zvýšit rychlost na 110 kilometrů za hodinu," nechal se slyšet ministr Dobeš.

Holíkovi se to nezdá

Podtrženo, sečteno, řidiči platí jako jinde, zatím ale jezdí po nekvalitním povrchu a ani po jeho opravě se nedočkají úplného zrušení rychlostního omezení.

„Ministerstvo dopravy nepočítá se zpoplatněním nových dálnic, ovšem v případě R46 povinnost mít dálniční známku zůstane zachována. Přijde mi to nespravedlivé vůči těm, kteří si musí koupit známku, aby mohli jezdit stodesítkou, a na jiných, nových dálnicích bude dovolená stotřicítka bez dálniční známky," podotkl Holík.

O zrušení poplatku zatím ale ministerstvo nehodlá diskutovat.

„Počítáme s tím, že zpoplatnění dálniční známkou i mýtnými branami zůstane na současné úrovni," prohlásil ministr Dobeš. Naznačil však, že otázka zpoplatnění známkou v úseku Vyškov – Olomouc by se mohla znovu otevřít. A to po dostavbě dálnice D1 ve směru na Přerov a Lipník nad Bečvou.

Proč není R46 dálnicí?

Zařazení R46 mezi dálnice brání podle ministerstva především její nevhodné technické parametry, především absence odstavných pruhů nebo zálivů, nevhodně řešené nájezdy a poloměr zatáček.

„Pokud budou dobudovány všechny nájezdy s připojovacími pruhy a provedeny další úpravy ke zlepšení technických parametrů, mohli bychom začít uvažovat o jejím zařazení mezi dálnice a zvýšení povolené rychlosti na 130 kilometrů v hodině. To se však bavíme o daleké budoucnosti," tvrdí mluvčí ministerstva dopravy Roman Kluzák. Připomněl, že v obdobné situaci je (podle materiálu připravovaného ministerstvem) ještě silnice R7 z Prahy do Slaného. Ta je také zpoplatněna, dálnicí nebude a čekají ji opravy povrchu a nájezdů. (pam)