Středoškoláci si u jednotlivých předmětů mohli zvolit základní nebo těžší variantu zkoušky. Například na prestižním Gymnáziu Jiřího Wolkera si náročnější test z češtiny zvolila nadpoloviční většina studentů, z cizího jazyka necelá polovina a část studentů se rozhodla i pro důkladnější prověření znalostí z matematiky.

„Jsem rád, že jich bylo tolik a děkuji za to jim i jejich pedagogům,“ pochválil své svěřence ředitel Michal Šmucr.

„V maturitním vysvědčení budou mít samozřejmě vyznačeno, jakou úroveň absolvovali a s jakým výsledkem. Studenti se sami sobě i okolí snaží dokázat, že mají na něco víc než jiní. Myslím, že rozumní pedagogové vysokých škol k tomu budou přihlížet. A pokud bych měl já přijímat někoho například do zaměstnání, rozhodně si vyberu raději toho, kdo se nebojí být k sobě náročnější,“ popsal výhody těžší maturity Michal Šmucr.

Jak si vedly holky od látek a jehel?

Na jiných gymnáziích počty odvážlivců nebyly ani zdaleka tak vysoké. Na odborných školách je zájem o těžší testy minimální.

„Naše studentky vsadily při státní části maturit na jistotu a zvolily základní úroveň. Musí se totiž soustředit především na odborné předměty z oděvní tvorby. Ty pro ně budou v příští praxi důležité,“ míní ředitelka Střední školy designu a módy Ivana Vaňková.

Má už k dispozici bodové hodnocení ústních testů. Podle něj byla pro její studentky nejobtížnější angličtina, kde neprošla asi pětina studentek. „Nedá se však hrát na procenta. Například v němčině neuspěla jedna studentka ze čtyř a to je pětadvacet procent. Z češtiny neprošla jedna ze čtyřiceti,“ poznamenala Vaňková.

Kompletní výsledky by měly mít školy k dispozici příští týden.

Názory ředitelů se různí

Samotný průběh maturit hodnotí představitelé škol velmi různě. „Je to extrémně administrativně náročný cirkus, který ve výsledku české školství jenom poškodí. Už velice dlouhou dobu vysvětluji všem, že státní maturity v této podobě jsou nesmysl,“ tvrdí ředitel Gymnázia Jiřího Wolkra Michal Šmucr. Je totiž rozdíl, zda maturant absolvuje gymnázium s humanitním zaměřením, nebo třeba zdravotnickou­ školu.

Jiní ředitelé naopak systém jednotných maturit vítají.

„Stát musí garantovat úroveň středoškolského vzdělání, je to správný krok. Jde jen o to, zvyknout si na jiné podmínky,“ míní šéf prostějovského reálného gymnázia Rostislav Halaš. (pam)

Prostějovský deník|Propagujte i svojí stránku