Především množství kamionů je podle některých lidí neúnosné.

„Kamion projede a poskakují skleničky v sekretáři. Hodně sousedů má popraskané domy," řekla například k situaci v Olšanech u Prostějova Vlastimila Jahodová.

Na situaci už několikrát upozornil Prostějovský deník, naposledy letos v dubnu.

Tehdy starosta Brodku u Prostějova Radek Rozmánek uvedl, že se situací hodlá něco udělat.

O čtyři měsíce později Deník informoval, že kroky ke zlepšení situace podnikl.

„Oslovili jsme Drysice, Dobrochov či Žešov. Zástupci obcí se nám vyjádřili k záměru dopravního značení, které by upravilo tranzitní dopravu podél dálnice. Následně došlo na žádosti o vyjádření policie – ve Vyškově jsme uspěli, v Prostějově ne," informoval starosta Radek Rozmánek.

Nebezpečná jízda po dálnici

Redakce Deníku se následně obrátila na prostějovský i vyškovský dopravní inspektorát. Ve Vyškově však nedokázali potvrdit slova Radka Rozmánka.

„K vašemu dotazu musím sdělit, že nevíme o žádném opatření na D46 z hlediska tranzitní dopravy," uvedl vedoucí odboru dopravy z Vyškova Petr Buchta.

Naopak prostějovský dopravní inženýr Michael Vafek si záměru obcí byl vědomý.

„Není vyřešena jízda nákladních automobilů jak z kamenolomu Kobeřice, tak z pískovny v Ondraticích. Vzhledem k rychlostem těchto plně naložených nákladních automobilů kamením či pískem po dálnici D46 považujeme za velmi nebezpečné jízdu po této dálnici, což dle našeho názoru může vést k vážným dopravním nehodám. Musí se tedy vyřešit náhradní přepravní trasy těchto vozidel," uvedl k negativnímu stanovisku, které vydal na požadovaný zákaz průjezdu značné části kamionů přes obce.

„Je nebezpečí, že řidiči vozidel si vyberou směrem na Prostějov například od Kobeřic trasu přes Vřesovice a Výšovice, což obyvatelé obou obcí určitě nepřivítají. Tedy dojde k obtěžování obyvatel dalších obcí nákladní dopravou, na kterou nebyli obyvatelé těchto obcí zvyklí," dodal.

Nepochopení pojmu tranzitní doprava

S jeho vyjádřením starosta Radek Rozmánek nesouhlasí. A přestože zatím nezískal souhlasné stanovisko policie, hodlá prosazovat záměr obcí sužovaných dopravou dál.

„Argumentují, že nebudou moct projíždět auta do pískovny a kamenolomu. Podle mě tak zde jde o nepochopení pojmu tranzitní doprava," sdělil Radek Rozmánek s tím, že s názorem prostějovských dopravních policistů nesouhlasí.

„I přes nesouhlas jsme se rozhodli podat návrh na umístění značení, které by zařídilo, že by dvanácti tunová a těžší vozidla nově nesjížděla z dálnice v Drysicích a nevyhýbala se placení mýtného. Uvidíme jak to dopadne, kdyžtak podáme i odvolání," prozradil.

Snahu Radka Rozmánka pak podporují i lidé z některých dalších obcí. Například žešovský podnikatel a člen osadního výboru Jan Kleiner je jedním z těch, s nimiž se brodecký starosta o svém záměru radil.

„Pan Rozmánek mě kontaktoval a jeho záměr se mi líbí. Proč by taky kamiony měly jezdit po staré silnici a vyhýbat se tak placení? Ať projíždí tam, kde mají," uvedl.