Opoziční zastupitelé hnutí ANO se ostře pustili do vedení kraje za přístup k výsledkům auditu, jenž odhalil mimo jiné ovlivňování zakázek v krajské příspěvkové organizaci.
Požadují, aby z auditu vyvodilo důsledky u SSOK. Současné vedení Olomouckého kraje již přijalo opatření, která zvyšují transparentnost při zadávání zakázek. Ke stíhání hlav v SSOK není důvod.
Hejtmanství zadalo forenzní audit v souvislosti s informacemi vyplývajícími z kauzy takzvaného „Faltýnkova deníčku“. Server Seznam Zprávy, který diář získal, vloni na jaře mimo jiné popisoval, jak se Faltýnek snažil ovládnout dopravní zakázky v Olomouckém kraji. „Nad 6 milionů je nutno zrealizovat s konkrétní firmou,“ stojí v podle serveru diáři.
Auditoři několik měsíců zkoumali veřejné zakázky za období 2015 až 2020.

Okleštěk: Zametají to pod koberec
Opoziční hnutí ANO, které bylo v letech 2016 až 2020 v krajské vládě spolu s ČSSD a ODS, se v pondělí před jednáním krajského zastupitelstva ostře ohradilo vůči spojování výsledků kontroly s ANOOpoziční krajští zastupitelé za hnutí ANO Ladislav Okleštěk (vlevo) a Petr Vrána.
„Vedení hejtmanství se snaží zamést pod koberec selhání a nedostatky při vedení příspěvkové organizace SSOK. Krajská koalice falešně dává neuspokojivé výsledky auditu do souvislosti s politiky hnutí ANO, o kterých však není v nálezu auditu ani slovo,“ prohlásil bývalý hejtman za ANO a současný opoziční zastupitel Ladislav Okleštěk.
ANO vyzvalo vedení Olomouckého kraje, aby se začalo vážně zabývat nápravou pochybení, včetně vyvození personálních důsledků u SSOK. Současný ředitel byl vybrán ještě za vládnutí ANO v kraji.
Vedení Olomouckého kraje, koalice Pirátů, STAN, ODS a Spojenců-Koalice pro Olomoucký kraj, již vloni podalo trestní oznámení na neznámého pachatele. Hejtmanství tak učinilo hned po zveřejnění prvních informací z „Faltýnkových zápisků“. Finální forenzní je součástí vyšetřovacího spisu. Případem se stále zabývá Národní centrála proti organizovanému zločinu (NCOZ).

Změny v zadávání zakázek
Vedení kraje odmítlo, že by auditoři měli zkoumat možná pochybení nějaké politické strany. Cílem bylo podívat se na systém zadávání zakázek na SSOK.
„V radě jsme se shodli na přijetí šesti opatření, která se týkají úpravy směrnic a pravidel,“ uvedla radní pro oblast transparence Zdeňka Dvořáková Kocourková (Piráti).
Zdeňka Dvořáková Kocourková (PIRÁTI a STAROSTOVÉ)Změny hlavně zvyšují transparentnost při zadávání zakázek. Všechny, včetně zakázek malého rozsahu, jsou přesunuty do elektronického prostředí, oslovuje se více potenciálních dodavatelů a výzvy budou zveřejňovány na internetu.
„Nově SSOK zavede také dynamický nákupní systém na dodávky pohodných hmot či náhradních dílů a minimalizuje využívání tzv. užšího řízení,“ uvedla radní.
Na personálních opatřeních ve SSOK se radní neusnesli.
„Takže je v tuto chvíli nerealizujeme. Náměstek pro dopravu vysvětlil, že se ctí presumpce neviny. Názor opozičních zastupitelů na zastupitelstvu 14. února nic nezměnil, rada nepřehodnotila tento svůj postoj a neschválila návrh usnesení, že se tím bude znovu zabývat,“ uvedla radní.

Střet zájmu u zaměstnanců
Auditované období (2015 až 2020) se týká dvou hejtmanů a dvou jejich resortních náměstků. Současný ředitel SSOK Petr Foltýnek byl jmenován do funkce od 1. ledna 2018.
Michal Zácha (ODS)„Závěry auditu jsou: mohlo dojít, domníváme, myslíme si. Pochybení, která jsou věcná, dohledatelná, ta se týkají dvou třech drobných zakázek v roce 2015, tedy za bývalého ředitele,“ zdůraznil náměstek hejtmana pro oblast dopravy Michal Zácha (ODS).
V těchto případech již byly podle něj vyvozeny důsledky.
„Střet zájmů u zaměstnanců, kdo podniká ve stejném předmětu podnikání jako SSOK, byl vyzván, aby okamžitě ukončil či přerušil činnost nebo budeme řešit rozvázání pracovního poměru,“ vysvětloval náměstek Zácha.
Případné další personální kroky ve SSOK se mohou odvíjet od výsledku vyšetřování NCOZ.
„Co jsme mohli udělat oprávněně, to jsme udělali, tedy vyzvali jsme zaměstnance, aby ukončili činnost. Ostatní? Na domněnkách nebudeme nikoho trestat. Ukazuje se na ředitele, ale jsou tam náměstci, vedoucí středisek apod. O zmíněných drobných zakázkách nevěděl ani bývalý ředitel,“ uzavřel Michal Zácha.
