Rázem se ocitám v jiném světě. Místo barevných chodeb ozdobených obrázky mě vítá esencemi provoněná místnost nasvětlená barvou vodního válce, pohupující se vodní lůžko a příjemná relaxační hudba. Tak tady by mi ta relaxace šla hodně dobře, pomyslím si.

Kouzelná místnost však neslouží primárně k odpočinku, ale především k rozvoji smyslového vnímání u handicapovaných dětí.Smyslová místnost slouží k rozvoji smyslového vnímání u handicapovaných dětí. Využívají ji i děti ze Základní školy a Dětského domova na Tetíně

„Snoezelen, nebo také smyslová místnost, je specificky vytvořené prostředí pro účely senzorické stimulace, relaxace a prožití osobní zkušenosti," vysvětluje mi Kateřina Sečkařová, zatímco mě usazuje na jeden z terapeutických polštářů a mně je jasné, že se mi odsud nebude chtít jen tak odejít.

Místnost osvětluje fialovou barvou bublinkový vodní sloup, z reproduktorů se line příjemná relaxační hudba, na stěně se promítají olejové skvrny a z topení sálá příjemné teplo. Zhruba třetinu místnosti zabírá vodní postel, po jejíchž obou stranách jsou zrcadla. Na stěnách visí hudební nástroje, na stropě je zavěšená speciální houpací síť a na zemi leží polohovací kuličkové vaky.

„Základem je vodní lůžko, které je vyhřívané na teplotu kolem třiceti stupňů. Máme i vibrační podložku, kterou jsme zakoupili z výtěžku koncertu, který se konal v hlavním prostějovském kostele. Komu nevyhovuje postel, může použít speciální houpací síť nebo polohovací kuličkové vaky. Ale děti dávají přednost posteli," vysvětluje mi Pavla Trnková, která se spolu se svou kolegyní pustila do budování jednoho snu s názvem smyslová místnost.

A cesta za ním nebyla jednoduchá. Navrhnout projekt, sehnat peníze, to všechno stálo čas a úsilí. Odměnou jim je místo, ve které děti načerpají energii a za kterého se jim nechce odcházet.

„Ideálně je v místnosti jedno dítě s paní učitelkou. Pobyt ve smyslové místnosti je totiž o navázání úzkého kontaktu mezi nimi, je to až taková intimní záležitost," říká Kateřina Sečkařová a dodává, že výsledky jsou u dětí vidět hned.

Její slova potvrzuje i patnáctiletý tělesně a zrakově postižený Kuba, který nám po pár minutách dělá v místnosti společnost. Jakmile jej paní učitelky položí na vodní postel, rozlije se mu po tváři úsměv. Neodolám a jdu si to také vyzkoušet. Hvězdné nebe nade mnou, teplá postel pode mnou. Co víc si v pracovní době přát, napadá mě. Jdu ještě vyzkoušet houpací síť a vím, že i tam bych dokázala strávit celou pracovní dobu.

„Vždycky po návštěvě smyslové místnosti musíme dětem dát chvilku času, než se vrátí zpět do třídy, aby se zaklimatizovaly," potvrzuje mi těžké návraty do reality paní učitelka a já ji dávám za pravdu. Vyjít po takovém zážitku do rušných ulic chce pár minut na rozdýchání. 

Smyslová místnost – Snoezelen Specificky vytvořené prostředí pro účely senzorické stimulace, relaxace a prožití osobní zkušenosti. Místnost nabízí využití různých přístrojů a pomůcek pro rozvíjení a stimulaci všech smyslů. Pro rozvoj zrakových vjemů je k dispozici například bublinkový vodní sloup, doteková koule, projektor se světelnými vlákny, projektor pro promítání barevných okrových skvrn na stěnu, samozřejmostí je zrcadlová stěna a koule k odrazu světelných paprsků. Pro stimulaci sluchového vnímání slouží reprodukován hudba a různé, i netradiční hudební nástroje, pro stimulaci čichu pak kvalitní esence a oleje vhodné k masážím. Pro rozvíjení a stimulaci hmatového vnímání mají žáci k dispozici terapeutické polštáře, polohovací pomůcky, různé předměty a hračky. Strop místnosti zdobí „hvězdné nebe" s baldachýnem. Pomyslný základní kámen k vybudování smyslové místnosti byl položen v červnu 2013 objednáním prvních pomůcek, místnost funguje od června letošního roku. Vybudování smyslové místnosti stálo zhruba 170 tisíc korun.