"Kulatinu vozíme z mnohem větších vzdáleností, protože okolí je prakticky vytěžené. GigaWoody jsme zvolili proto, že do normálního vagónu se vejde šedesát kubíků kulatiny, a do těchhle speciálních vagónů až sto padesát kubíků do jednoho. Navíc je trať z Prostějova do Ptení kapacitně omezená, je to pro nás šance, jak k nám dopravit v rámci jedné obsluhy více kulatiny," vysvětloval Jan Vařeka, předseda představenstva Pily Javořice, která je jedním z největších zpracovatelů kulatiny ve střední Evropě.
Ve čtvrtek dorazila pouze třetina nákladu, zbytek čeká v Prostějově.
"Jak už jsem zmínil, kapacitně nelze po trati přepravit více vagónů najednou. Dnešní souprava přivezla čtyři sta padesát kubíků kulatiny, další dodávky přijedou v pátek a v pondělí. Naložené vagóny stojí na prostějovském hlavním nádraží," informoval Vařeka s tím, že historicky první vozy Smart GigaWood dorazily na Hanou s nákladem dřeva z Kařízku na Rokycansku.
Rychlá vykládka a ekologičtější doprava.
"Zmíněná železniční doprava má několik výhod. Z našeho pohledu je ekonomičtější a méně pracná je i vykládka. Celkově je stoprocentně méně škodlivá pro okolní přírodu," zmínil šéf pily a dodal: "Vzhledem k tomu, že dříví budeme vozit s čím dál větších vzdáleností, dá se předpokládat, že podobné soupravy budou do Ptenského Dvorku jezdit častěji."
Smart GigaWood
Jedná se o devadesátistopý InnoWaggon vybavený klanicovým systémem pro délku kulatiny od 2,4 metru délky. Významnou výhodou je absence napínacích popruhů, kulatinu zajišťují tři metry vysoké klanice. Čelní stěny stejně tak jako žádné sedlané ložení garantují tu nejvyšší možnou bezpečnost práce. Vykládka a nakládka může probíhat jednodušeji a rychleji.
Krátký dvojvagon má optimální hmotnost (cca 2×19 tun) a zvětšený ložný profil (průřez nákladu asi 8m2), tím se zvýší ložná hmotnost uceleného vlaku až o 50 procent: na třídě C se přepraví dvaceti Smart GigaWood vozy až 2.400 tun kulatiny při délce vlaku 600 metrů.
První sériové dodávky 90ft Smart GigaWood vozů na kulatinu se uskutečnily v roce 2019.
Zdroj: innofreight.com