"Kulatinu vozíme z mnohem větších vzdáleností, protože okolí je prakticky vytěžené. GigaWoody jsme zvolili proto, že do normálního vagónu se vejde šedesát kubíků kulatiny, a do těchhle speciálních vagónů až sto padesát kubíků do jednoho. Navíc je trať z Prostějova do Ptení kapacitně omezená, je to pro nás šance, jak k nám dopravit v rámci jedné obsluhy více kulatiny," vysvětloval Jan Vařeka, předseda představenstva Pily Javořice, která je jedním z největších zpracovatelů kulatiny ve střední Evropě.

Ve čtvrtek dorazila pouze třetina nákladu, zbytek čeká v Prostějově.

"Jak už jsem zmínil, kapacitně nelze po trati přepravit více vagónů najednou. Dnešní souprava přivezla čtyři sta padesát kubíků kulatiny, další dodávky přijedou v pátek a v pondělí. Naložené vagóny stojí na prostějovském hlavním nádraží," informoval Vařeka s tím, že historicky první vozy Smart GigaWood dorazily na Hanou s nákladem dřeva z Kařízku na Rokycansku.

Rychlá vykládka a ekologičtější doprava.

"Zmíněná železniční doprava má několik výhod. Z našeho pohledu je ekonomičtější a méně pracná je i vykládka. Celkově je stoprocentně méně škodlivá pro okolní přírodu," zmínil šéf pily a dodal: "Vzhledem k tomu, že dříví budeme vozit s čím dál větších vzdáleností, dá se předpokládat, že podobné soupravy budou do Ptenského Dvorku jezdit častěji."

Smart GigaWood

Jedná se o devadesátistopý InnoWaggon vybavený klanicovým systémem pro délku kulatiny od 2,4 metru délky. Významnou výhodou je absence napínacích popruhů, kulatinu close Historickou premiéru v podobě průjezdu vlaku Smart GigaWood zažila železniční trať mezi Prostějovem a Ptenským Dvorkem ve čtvrtek 13. října 2022. info Zdroj: Deník/Zdeněk Vysloužil zoom_in Historickou premiéru v podobě průjezdu vlaku Smart GigaWood zažila železniční trať mezi Prostějovem a Ptenským Dvorkem ve čtvrtek 13. října 2022.zajišťují tři metry vysoké klanice. Čelní stěny stejně tak jako žádné sedlané ložení garantují tu nejvyšší možnou bezpečnost práce. Vykládka a nakládka může probíhat jednodušeji a rychleji.
Krátký dvojvagon má optimální hmotnost (cca 2×19 tun) a zvětšený ložný profil (průřez nákladu asi 8m2), tím se zvýší ložná hmotnost uceleného vlaku až o 50 procent: na třídě C se přepraví dvaceti Smart GigaWood vozy až 2.400 tun kulatiny při délce vlaku 600 metrů.
První sériové dodávky 90ft Smart GigaWood vozů na kulatinu se uskutečnily v roce 2019.
Zdroj: innofreight.com