Školní výlet je v současné době otázkou peněz. Stačí, aby jeden z rodičů byl bez práce, a dítě přichází o možnost pobavit se s kamarády mimo domov. Ačkoliv školy prostřednictvím klubů přátel školy často přispívají alespoň na autobus, zůstává výlet pro určitou část žáků nedostupný.

„Ještě před třemi lety jsem děti nemohla poslat ani na výlet, natož na školu v přírodě nebo na letní tábor. Byla jsem nezaměstnaná a z jednoho platu bychom to s manželem neutáhli,“ svěřila se s nepříjemnou životní zkušeností šestatřicetiletá Lucie z Prostějova.

Školní výlet představuje finanční zátěž

V podobné situaci ale není sama. Přestože nezaměstnanost v zemi klesá a na Prostějovsku je dokonce ještě o něco nižší, než je celorepublikový průměr, najít vhodnou práci za uspokojivý plat může být bez výjimečných schopností, případně dobrých známostí, tvrdým oříškem.

„ Všichni na výlet peníze nemají,“ připustil ředitel Základní školy na Sídlišti Svobody Jan Krchňavý.

Ve stejném duchu se vyjádřili i ostatní ředitelé prostějovských základních škol. Dvoudenní výlet za 250 až 400 korun jsou rodiče ještě schopní zaplatit. Třídenní pobyt či týdenní škola v přírodě bývá však již nad jejich možnosti. Přestože školy využívají sponzorských příspěvků a na výlet jede většina třídy, vždy se najde několik žáků, kteří se kvůli sociálním podmínkám zúčastnit nemohou.

„Snažíme se, aby výlety byly co nejlevnější a mohly jet všechny děti ze třídy. Klub přátel školy připívá na autobus, takže výlet je cenově dostupný. I tak se ale stane, že se někteří žáci musí zůstat doma,“ poznamenal ředitel Základní školy v ulici E. Valenty Josef Fiala.

Příčinou absence na školním výletě ale nejsou jen peníze. Ty jsou v ojedinělých případech pouze záminkou. Jak jinak si vysvětlit, že se v rodinách, které vlastní například barevnou televizi, nenajdou peníze na výlet pro dítě.

„Školní výlet posiluje soudržnost třídy, vztah mezi žáky a učiteli a působí také jako prevence proti vyloučení z kolektivu,“ vysvětlil jeho důležitost psycholog Petr Hroch s tím, že škola by měla respektovat možnosti rodin a volit takové výlety, kterých se mohou zúčastnit všichni žáci třídy.
Stejně tak rodiče by měli brát pobyt mimo školu jako součást alternativní výuky a možnost zapojení jejich dítěte do kolektivu.