S nepozorností motoristů na přejezdu má ovšem zkušenost Jan Šatava ze společnosti Rail system, která pro Autodopravce Hanzalíka zajišťuje na trati železniční dopravu.

„Průjezd je řádně označen a vlastník řidičského průkazu by měl vědět, že vlak má přednost i ze zákona. Naši strojvedoucí se ale již několikrát setkali s tím, že jim v noci přejel metr před nosem řidič. Lidé zde jezdí rychle a ani se nerozhlédnou," uvedl Jan Šatava. Podle jeho slov nemá dopravce povinnost oznamovat provoz na trati místně příslušnému odboru dopravy.

„Nejsme provozovatelem dráhy. Obecně platí, že informaci musíme podat drážnímu úřadu," vysvětlil dopravce.

Vlaky musí zpomalit a houkat, říká Nakládal

„O dalším značení na přejezdu zatím neuvažujeme. Projednávali jsme situaci s policií a přejezd je vyznačen podle zákona tak, jak má být. Vlaky musí před přejezdem zpomalit a houkat, aby si jich řidiči všimli," řekl Miroslav Nakládal, vedoucí odboru dopravy prostějovského magistrátu.

„V pátek máme zasedání BESIPu, kde tuto otázku ještě nadhodím, ale zatím nepovažuji další značení za nutné," dodal Nakládal.

Přes přejezd u Kostelce na Hané míří z Prostějova do Stichovic nákladní vlaky s minerálními vodami Karlovarské Kyselky. Šoférům budou křížit cestu i několikrát za týden.

„Za začátku jsme vypravovali tři až čtyři vlaky týdně. Teď máme přestávku, protože je naplněný sklad. Provoz na trati bude probíhat jednou až dvakrát týdně, protože se méně pije. V létě však počítáme i se třemi náklady za týden," odhadl dopravce a dodal, že provoz bude relativně pravidelný a především v nočních hodinách.

„Souprava dojede do Prostějova na hlavní nádraží před půlnocí, po půlnoci jede přes Kostelec. Pak se ještě jednou vymění, takže pokud není žádné zpoždění, poslední obrat je mezi desátou a jedenáctou hodinou dopoledne," popsal Jan Šatava.

Místo kamionem se vozí kyselka vlakem

Zvýšený provoz na železniční trati mohli lidé pozorovat již od srpna.

„V polovině měsíce jsme začali s testovacím provozem," potvrdila Bibiana Beňová, mluvčí Karlovarských minerálních vod. Podle jejích slov nebude přeprava vlakem levnější, ale společnost chce tímto krokem utlumit stížnosti obyvatel Kyselky a okolí na přílišné zatěžování životního prostředí kamionovou dopravou.

„Je to pilotní projekt a současně se jedná o náš první železniční obchod," zmínil se Kamil Častoraj ze společnosti Autodoprava Hanzlík, která jako největší silniční dopravce vozila dosud minerálky jen po silnicích. Díky projektu z nich zmizí patnáct kamionů denně. (ham)