Studená směs má podle ní tu výhodu, že po zhutnění je možné přes vysprávku okamžitě jezdit. „Záleží ovšem na aktuálních podmínkách. Pokud je vlhko, trvanlivost se snižuje. Limitující je také vysoká cena, proto se s ní nedělají žádné větší opravy,“ upozornila Skopalová. Dodala, že velké opravy začnou silničáři dělat, až se rozjedou obalovny. I ty jsou však závislé na teplém počasí.

Rozbité silnice trápí řidiče nejenom kvůli nízkému komfortu cestování, ale hlavně proto, že poškozují auta.

„S tím, jak zimy v posledních letech přicházejí stále dříve, jsou tvrdší a trvají déle, tak také přibývá škod na vozidlech vzniklých v důsledku „srážky se silnicí“, tedy špatného stavu vozovky. Ročně se jedná o stovky až tisíce případů,“ komentoval situaci Tomáš Zavoral, mluvčí České pojišťovny.

Škody a jejich náhrada?

V případě, že motorista rozbije své auto kvůli špatnému stavu silnice, nepomůže mu povinné ručení.

„To kryje pouze škody způsobené třetí osobě a ne škody vzniklé na vlastním vozidle. Náhradu vzniklé škody tak může majitel vozidla nárokovat na pojišťovně pouze tehdy, máte-li sjednáno havarijní pojištění,“ upozornil Tomáš Zavoral.

Pokud však majitel vozu havarijní pojištění sjednáno nemá, nezbývá mu nic jiného, než se pokusit vymáhat náhradu škody na příslušném správci komunikace.

„Jde o velmi náročný a dlouhodobý proces, navíc často s nejistým výsledkem. Ideální proto je mít havarijní pojištění a být v tomto směru soběstačný,“ poznamenal Zavoral.

V případě, že se chce poškozený majitel auta bez havarijního pojištění domoci náhrady. čeká jej zdlouhavé vyřizování.

„V prvé řadě musí motorista zjistit kdo je správcem komunikace a tomu posléze zaslat všechny potřebné podklady, jako například fakturu za opravu nebo také vyjádření policie o tom, že nehoda byla zaviněna výhradně špatným stavem vozovky. K podobným případům je dobré přivolat policii. Pokud ji volat nechcete doporučuji co nejlépe zdokumentovat celou událost. Popsat místo, kde ke škodě došlo, napsat kdy k ní došlo, přesné datum a čas. Nutné je popsat celou situaci – například zda byl úsek silnice označen či nikoli a podobně. Ideální je fotodokumentace, stačí fotoaparátem v mobilu. Dobré jsou také svědecké výpovědi. V tom případě si nezapomeňte zjistit kontaktní informace na svědky události,“ upozornil mluvčí pojišťovny.

Správci komunikací mají uzavřené odpovědnostní pojištění a z něho náhrady platí. „Upozorňuji však, že tato odpovědnostní pojistka kryje správce komunikace pouze v případě, kdy něco zanedbá, třeba dostatečně neoznačí vyfrézovanou vozovku, výkop či jiné stavební práce, odkryté víko od kanálu a podobně,“ uvedl Zavoral.

Pokud tedy motorista poškodí své auto například častým jěžděním po rozbité silnici, má šanci na náhradu škody od správce minimální. V tom případě mu může pomoci jen havarijní pojištění, které na tyto případy obvykle pamatuje.

Prostějovský deník|Propagujte i svojí stránku