Problému si všímají i Prostějované, kteří upozorňují na více riskování ze strany řidičů.

„Kdyby radary fungovaly, hned by bylo po problému s ježděním na červenou," říká například Prostějovanka Kateřina Dvořáková.

Ta při cestě autem do práce několikrát zažila na křižovatce nepěkné chvíle.

„Na křižovatce Vápenice a Kostelecké ulice jsem viděla auta, jak si v pohodě jedou na červenou. Nikdo na to nebral ohled a málem jsem kvůli tomu nabourala, protože auto přede mnou muselo kvůli nim prudce zabrzdit," říká řidička.

„S funkčními radary, které by tyhle piráty silnic vyfotily, by si většina z nich jízdu na červenou rozmyslela. Dříve to tak fungovalo," dodává.

První stacionární radar nechala prostějovská radnice nainstalovat v roce 2005 právě na křižovatku ulic Vápenice a Kostelecká. Nakonec jich v ulicích města měřilo okamžitou rychlost jedenáct. Protože však v systému zpracování dat našli krajští úředníci pochybení, radary přestaly řidiče fotit. Magistrát pak před dvěma lety s vlastníkem zařízení firmou Czech Radar vypověděl smlouvu o pronájmu radarů.

Podle mluvčí prostějovského magistrátu Jany Gáborové není jejich znovuspuštění na pořadu dne.

„Nejednalo se o něm ani na zastupitelstvu, ani na radě města," sdělila.

Doprava je teď bezpečnější, říká náměstkyně Rašková

Podobný názor má i náměstkyně primátora pro dopravu Alena Rašková.

„O znovuuvedení radarů do provozu se neuvažuje. Myslím si, že poté, co se postavily rondely v Plumlovské, Brněnské a Olomoucké ulici, je celkově doprava bezpečnější. Radary s foťákem tak ani nejsou potřeba," říká a dodává, že o tom svědčí i čísla.

„Máme k dispozici údaje od policie a ty říkají, že od ukončení činnosti radarů se počet přestupků výrazně nezvýšil," doplňuje náměstkyně a říká, že případné odstranění bude na firmě, která radary postavila.

Policie by radary brala

František Kořínek z Policie České republiky v Prostějově však tvrdí, že by měření a focení řidičů radary smysl mělo.

„Přinejmenším by to působilo výchovně. Přestupků, třeba ježdění na červenou, by mohlo ubýt," konstatuje.

Myslí si to také Jana Adámková z městské policie v Prostějově.

„Řidiči by si určitě dávali větší pozor, kdyby věděli, že radary fungují," říká.

Blikající zelená?

Například Petr Hanák z Prostějova však vidí problém trochu jinde než jen v nefunkčních radarech. Podle něj by se mělo uvažovat i nad samotnými semafory.

„Nemyslím si, že by nějak moc lidí projíždělo na červenou. Většinou je to tím, že když je někdo rozjetý, tak to prostě neubrzdí. Je to tím, že na rozdíl od pokrokových států u nás na semaforech není přerušovaná zelená před koncem intervalu. Dost často tak není kvůli typu nákladu možné zabrzdit pár metrů před semaforem," říká Prostějovan.