Nejvyšší pokuty hrozí živnostníkům, kteří nezašlou dodatečné údaje (v případě poruchy systému pozn. red.) na finanční úřad včas.
„Podnikateli může být uložena pokuta až do výše půl milionu korun," vyčíslila tisková mluvčí Generálního finančního ředitelství Linda Paterová, s tím, že úřad bude přihlížet k okolnostem.
Samotný systém se pak začne, co nevidět testovat.
„Finanční správa plánuje spustit testovací prostředí vývojářům pro evidenci tržeb zhruba šest měsíců před účinností zákona o evidenci tržeb," prozradila tisková mluvčí Generálního finančního ředitelství Linda Paterová.
Samotní podnikatelé se pak budou s EET seznamovat měsíc před ostrým startem této novinky.
„Podnikatelé si budou moci vyzkoušet zasílání datových zpráv o tržbách a přijetí fiskálního identifikačního kódu ze systému finanční správy na svých pokladních zařízeních asi měsíc před účinností zákona o evidenci tržeb," dodala Paterová.
Speciální kód na každou účtenku
Hlavní novinkou EET bude přiřazení speciálního kódu na každou účtenku, čímž bude mít stát naprostou kontrolu nad tržbami v České republice, tedy alespoň podle ministerstva financí. Tento kód bude generovat „superpočítač", který bude pro celou zemi na jednom místě.
„Přijetí údajů o tržbách a generování fiskálního identifikačního kódu bude zajištěno z jednoho centrálního místa," potvrdila Linda Paterová.
Co znamená doba odezvy?
Co to však znamená pro zákazníka? Na svůj kód si bude muset počkat minimálně dvě sekundy, tedy s takovým časem počítá finanční správa. Čekací doba, neboli odborně doba odezvy, může být v reálu i delší.
„Mezní dobu odezvy, po jejímž uplynutí již poplatník nečeká na kód ze systému finanční správy a může tisknout účtenku bez tohoto unikátního kódu, pak nastavuje pro pokladní zařízení sám podnikatel, a to s ohledem na druh a způsob vykonávané činnosti a dále s přihlédnutím ke kvalitě dostupného elektronického připojení," vysvětlovala Paterová.
„V tomto ohledu je stanovena pouze minimální doba odezvy v délce dvou sekund, jež udává minimální nutnou dobu pro zpracování zaslaných informací o evidované tržbě ze strany finanční správy. Obvykle však poplatník obdrží příslušný kód v době mnohem kratší," dodala.
Náhradní kód
Pokud však finanční správa a její server nestačí odeslat kód včas, vše padá na samotného živnostníka. Jeho pokladna vydá náhradní kód, který pak bude muset hospodský nahlásit finančním úřadům.
„V případě překročení času či technických problémů nebude účtenka obsahovat fiskální identifikační kód zasílaný ze systému finanční správy. Účtenka však bude obsahovat místo fiskálního identifikačního kódu podpisový kód poplatníka, který bude generovat pokladní zařízení poplatníka," vysvětlila Paterová. Živnostník má pak povinnost podle zákona odeslat údaje o tržbě, a to do osmačtyřiceti hodin.
„V případě překročení poplatníkem nastavené mezní doby odezvy budou požadované údaje správci daně zaslány v off-line režimu, budou tedy odeslány do systému finanční správy do osmačtyřiceti hodin po přijetí tržby," řekla Paterová.
Když se tak nestane, tak hrozí živnostníkům nemalé pokuty.
„Nedojde-li k dodatečnému zaslání údajů o evidované tržbě v zákonem stanovené lhůtě osmačtyřiceti hodin, může být podnikateli uložena pokuta do výše pěti set tisíc korun. Nicméně finanční správa při stanovení výše sankce musí vždy přihlédnout ke konkrétním okolnostem daného případu," osvětlila Paterová možnost pokutovat.