„Obecně lze konstatovat, že novým pravidlem nelze předpokládat, že bude ukázněnost a znalost pravidla řidičů lepší. Vozidla IZS se budou potýkat s neukázněností některých řidičů stejně jako doposud,“ řekl Michal Dokoupil, zástupce vedoucího dálničního oddělení Kocourovec.

První pokuty

Na dálnicích už v souvislosti s nedodržením třímetrové mezery mezi stanovenými pruhy padly první pokuty. Například 9. října na 113. kilometru D1, kde se k nehodě kamionů nemohla dostat vyprošťovací technika. Pomoct jí museli dálniční policisté.

„Policie přesné záznamy na tento přestupek nevede, ale co se našeho úseku u Přáslavic týče, zatím nebyla podobná komplikace zaznamenána,“ dodal Dokoupil s tím, že neukázněným řidičům za blokování důležité uličky hrozí až dvoutisícová pokuta.

„Zatím je pravidlo v provozu krátce. Spousta řidičů se ještě řadí postaru. Bude potřeba delší doby, než si zvyknou a aby se udělala nějaká statistika,“ zhodnotila situaci mluvčí Zdravotnické záchranné služby Olomouckého kraje Lucie Urbanová.

Právě u sanitek mnohdy rozhodují vteřiny o životě pacienta. Každé zdržení v koloně během výjezdu může mít fatální následky.

Další nešvar? Špatné parkování

S obtížnou průjezdností se setkávají také strážníci městské policie. Jejich mluvčí Petr Čunderle věří, že se řidiči časem naučí uhýbat.

„Větším problémem pro nás je spíše průjezdnost na sídlištích, kde mnohdy majitelé aut nechávají svá vozidla zaparkovaná v rozporu se zákonem, např. stojí v křižovatce nebo v nepřehledné zatáčce,“ prozradil.

S jeho slovy se ztotožnili i hasiči. Špatně zaparkovaná auta je trápí hlavně v Olomouci, nedodržování záchranářské uličky spíše mimo město.

„Jízda po víceproudé silnici je pro hasiče jednou z nejstresovějších situací, se kterou se při výkonu práce mohou potkat. Často totiž netuší, jak řidiči v autech před nimi zareagují," vyjádřili se vedoucí zásahů prostřednictvím své mluvčí Vladimíry Hacsikové.

Změnu vítají, je logická

Milan Richter z Mladče každý den rozváží maso do obchodů či restaurací. Jezdívá i za hranice Olomouckého kraje.

„Když uvíznu někde na dálnici, skoro nikdo tu uličku nedodržuje. Už jsem viděl například hasiče, že měli problém projet,“ svěřil se profesionální řidič.

Sám změnu vítá, je prý logická.

S novým silničním zákonem souhlasí také Zdeněk Dvořák, provozovatel autoškoly ze Seničky.

„Mělo to být takto už dřív. Až se to řidiči naučí, nebudou ani v zahraničí zmatkovat v situaci, kdy záchranářská vozidla potřebují rychle projet, aby byly zachráněny lidské životy,“ řekl.

Problémy u svých žáků žádná z oslovených autoškol nepřiznala, byť převážně těm, kteří započali kurz v létě a dokončují ho na podzim, mohla tvorba uličky pro záchranáře zamotat hlavu v teorii i v praxi.

Jak se chybuje?

Třeba na Velkomoravské ulici v Olomouci se zmatkuje hlavně u křižovatek. Může za to nepředvídavost situace, kdy řidič zastaví uprostřed svého pruhu těsně za dalším autem a pak už nemá prostor na případný uhýbací manévr.

Nepřehledná situace nastává rovněž u odbočovacích pruhů, převážně těch levých, jež někteří lidé považují za nový jízdní pruh. Vozidlům s majáky pak chybně vytvoří prostor mezi pruhem pro odbočování a tím svým.

Senátem schválená novela silničního zákona od 1. října přinesla více změn. Kromě nového způsobu tvorby záchranářské uličky také například omezení zbytečné povinné výbavy, zákaz přetáčení tachometrů nebo možnost propojení stanic technické kontroly se servisy.