Na velký provoz a nedodržení povinné rychlosti na křížení silnic z Prostějova do Dubu nad Moravou a z Čechůvek na Kralice na Hané si stěžují řidiči i lidé z okolních vesnic.

„Je tady sedmdesátka, ale málo kdo ji dodržuje. V posledních letech tady byly už dvě smrtelné nehody. Je chyba, že zde při rekonstrukci udělali místo kruhového objezdu křižovatku. Kdyby tady byl kruhový objezd, auta by musela jezdit pomaleji a opatrněji," řekl svůj názor na věc Adolf Rozehnal z Kralic na Hané, který padesát let pracoval jako řidič z povolání.

„Jezdím tímto místem několikrát do týdne a na to, že jsou po obou stranách silnice stopky, tam až moc často vídám řidiče, kteří projedou bez zastavení. Nejhorší pak je situace, když je řidič rozjetý, ale nemůže se rozhodnout, jestli zastavit, nebo přidat a křižovatku projet," míní Jaroslav Lysý z Prostějova.

Zpomalovací prahy? Nelze

Problém si uvědomuje i prostějovská radnice, která uvažovala o nainstalování příčných zpomalovacích prahů na silnici.

„Právě vysoká rychlost aut, která jedou po hlavní silnici, je jedním z problémů provozu na této křižovatce. Auta nedodržují maximální povolenou rychlost, tedy sedmdesát kilometrů za hodinu, a řidiči jedoucí po vedlejší silnici pak nemají možnost na rychle jedoucí auto zareagovat," popsal náměstek primátora Jiří Pospíšil.

„Chtěli jsme instalovat příčné prahy na stop čárách. Pokud totiž řidiči na stopce nezastaví, tak by alespoň museli zpomalit. Přitom by toto opatření nezpomalilo provoz na silnici," uvedl radní Zdeněk Peichl, který je předsedou dopravní komise.

Užití zpomalovacích prahů však neumožňují technické podmínky, které vydalo ministerstvo dopravy a jsou platné od 1. srpna loňského roku.

„Podle nich je možné zpomalovací prahy použít v pěší a obytné zóně a na obslužných a účelových silnicích. Nepatří však na dálnice, rychlostní silnice či na místní komunikace. Umístěním zpomalovacích prahů jsme chtěli křižovatku ještě více zabezpečit, ale není to možné," vysvětlil náměstek primátora.

Co ukáže bezpečnostní audit?

Za loňský rok se na křižovatce smrti staly dvě dopravní nehody. Při nich zemřely dvě osoby, jeden člověk si odnesl těžké zranění a tři lidé vyvázli s lehkým zraněním. Podle policejních statistik zde za osm let zemřelo pět lidí. Odpověď na otázku, jaká opatření by mohla zvýšit bezpečnost na křižovatce, by měl přinést bezpečnostní audit. Ten na své náklady zpracuje kraj, kterému silnice patří.

„Výsledky auditu bychom měli mít k dispozici v červenci, z něho také vyvodíme koncepční řešení," uvedl Jiří Pospíšil.