Přesvědčila se o tom i Bohuslava Dadáková z Prostějova. Ta své dceři před necelými dvěma roky koupila ve značkovém obchodě Humanic v Olomouci „jakostní“ boty, u nichž považovala za samozřejmé, že se po jedné sezoně nerozpadnou. Když boty po roce a půl praskly, šla je reklamovat. Pracovnice butiku jí po několika týdnech předaly ručně napsané vyjádření s razítkem, v němž stálo, že se reklamace zamítá.
„Když mi to prodavačka sdělila, byla jsem v šoku. Boty byly totiž ještě měsíc v záruce. V reklamačním listu stálo, že nesmím zaměňovat záruční dobu s životností obuvi. Boty prý byly maximálně využité a navíc jsem je údajně s plným vědomím vyprala, což je naprostá hloupost. Nikdy jsem je neprala a maximálně využité, jak se v posudku píše, tedy rozhodně nebyly. Dcera v nich nechodila každý den, nejsou nijak zvlášť ochozené ani nic podobného. Jen levá podrážka praskla. Když zaprší, jsou v podstatě nepoužitelné. Stály sedm set korun, někomu se to může zdát směšné, ale pro mě je to dost,“ sdělila Dadáková.
Podobnou zkušenost má i Oldřich Chábera z Prostějova, který letos na jaře koupil své osmileté dceři dětské sandále v prodejně firmy Baťa v Prostějově. „Od první chvíle boty nesplňovaly svůj účel. Suché zipy nelepily a zřejmě patřily na obuv o několik čísel větší .V prodejně jsem byl ujištěn, že se to poddá, ale nepoddalo. Po čtyřech měsících provozu byly boty zcela nepoužitelné tak jsem je reklamoval, ale marně. Podle vyjádření zástupce firmy Baťa je záruční doba a životnost obuvi různá. Za celý svůj život jsem se nesetkal s tak arogantním řešením reklamace,“ podotkl Chábera.
„Ačkoliv se na nás v těchto případech lidé obracejí, nemůžeme jim bohužel pomoci. Nezbývá jim nic jiného, než se obrátit na soud, který pomocí znaleckých posudků zjistí, zda měl prodejce právo reklamaci zamítnout. Posudky se samozřejmě liší případ od případu,“ nepotěšila zákazníky mluvčí české obchodní inspekce Miloslava Fléglová a dodala, že obchodníci hřeší na to, že lidé k soudu v drtivé většině nejdou. Spotřebitelé by si prý měli v prvé řadě vybírat seriózní prodejce, u nichž jim podobné jednání nehrozí.
Společnost Humanic bude reklamaci Bohuslavy Dadákové na popud Deníku znovu prověřovat. Oldřich Chábera už podle svých slov nemá sílu se s obchodním gigantem Baťou dohadovat o čtyři sta korun.