Prostějovský starosta Miroslav Pišťák (ČSSD) na úterním zasedání zastupitelů neuvedl ani jediný argument pro směnu a výkup půdy pod nelegální cestou vedoucí do oblíbené rekreační zóny v kopcích nad městem.

Návrh řešení předložil majitelům půdy pod trasou před zhruba pěti roky městský odbor majetku a správy. Akci radní vytrvale odmítají.

„Názor rady je tento krok neučinit,“ prohlásil v úterý před městským sborem starosta Pišťák. Právě on spolu s místostarou Jiřím Pospíšilem návrh směny pozemků předložil zastupitelům.

„Napravujeme něco, co jsme nezpůsobili. Stalo se to před rokem devětaosmdesát,“ upozornil zastupitele Miroslav Pišťák. Zdůraznil, že pokud směnu schválí půjde o precedens a město na sebe vezme závazek.

Václav Šmíd, zastupitel za KSČM, připomněl, že trasu kdysi vybudovaly Pozemní stavby jako asfaltovou cestu. Nezmínil se, že firma stavěla bez svolení majitelů a že k akci chybí dokumentace.

„Družstvo cestu udržovalo zhruba do roku 1992. Pak do toho nikdo nedal ani korunu,“ řekl Šmíd.

Trasu využívají nejen chataři a ti, kteří na Záhoří trvale bydlí, ale také cykloturisté, sáňkaři a lyžaři.

Odklad

„Odložme tento bod jednání, udělejme si expertizu nákladů úprav. Teprve pak rozhodněme,“ vybídl zastupitele Jaroslav Čížek (KSČM). Návrh starosta Pišťák podpořil.

„Byl bych pro, abychom to odložili. Ať je do příštího zasedání jasné, kolik bude stát úprava,“ vyjádřil se s tím, že příslušné odbory připraví k této záležitosti podklady. Zastupitelé v následném hlasování směnu a výkup pozemků pod trasou na Záhoří odložili.

Co na to vlastníci půdy?

„Odjakživa tam bývala jiná cesta,“ vrtí hlavou Miloš Mlčoch z Určic, který parcely pod trasou vlastní stejně jako Vlastimil Sobota a Marie Vránová z Domamyslic.

„Před pár roky mi začaly chodit dopisy od silničářů. Požadovali v nich, abych cestu spravoval a udržoval, zabezpečil ji třeba proti splachům z polí,“ přiblížil rozezlený Sobota.

Cesta přes jeho pozemky je sice uvedená v katastru nemovitostí, ale nikdo majitele půdy o souhlas s její stavbou nepožádal. Že způsob, jakým cesta vznikla, byl přinejmenším pochybný, nepopřel ani městský úředník.

„Dobře víte, jak se před desítkami let stavělo,“ konstatoval před časem Miroslav Grepl, bývalý šéf odboru správy majetku města.