Prostějované si o zastaralých billboardech myslí svoje.

„Pokud se propaguje stará akce, tak je to úplná zbytečnost. A kdyby tam namalovali něco pěkného, udělali by lépe," říká Markéta Růžičková.

Podle ní je reklamních poutačů v Prostějově zbytečně moc.

„Hlavně teď před volbami. Reklama jako reklama, ale nelíbí se mi to," dodává.

Zároveň ale říká, že jí nepřijde počet reklam větší, než v jiných městech.

„Když si firma, co je provozuje, neumí zařídit nový potisk nebo dohodnout reklamu pro nějakou firmu, tak ať ten billboard na tom místě raději zruší a nehyzdí tak Prostějov," říká zase Prostějovan Pavel Riedl.

Město může jen k odstranění vyzvat

Podle náměstkyně prostějovského primátora pro dopravu Aleny Raškové město nemůže přebytečné a prošlé billboardy v katastru města samo odstranit. Může k tomu však majitele vyzvat.

„Pokud pozemek pod reklamní plochou není náš, můžeme maximálně vyzvat vlastníka, který nás může ale nemusí vyslyšet. V minulosti se to dělalo už několikrát a většinou majitelé poslechli," informuje náměstkyně s tím, že na pořadu dne žádná taková výzva není.

„Po volbách se ale určitě vyskytne," doplňuje.

Vlastnictví pozemku vs. nájem za reklamní plochu

Jednatel prostějovské reklamní společnosti Ladislav Burgr se domnívá, že billboardy, na nichž se lidé dovídají o dávno skončené akci, jsou spíše výjimkou.

„Stává se třeba, že po skončení voleb tam není dva, tři měsíce co dát. Takže než se objeví nový zájemce o reklamní plochu, zůstávají na ni politikové. Že by ale billboardy byly dlouho neaktuální, to se příliš často nestává – musí se totiž pořád platit nájem majiteli pozemku," vysvětluje.

Přesto dává příklad situace, ve které se něco takového může stát.

„Pokud je zájemce o billboard zároveň majitelem pozemku, kde chce reklamu umístit, může tam jedna reklama zůstat hodně dlouho. Nájem totiž neplatí," říká Ladislav Burgr. To se stává, pokud se o poutač stará někdo, kdo je v oboru nováčkem.

„Vím například o prostějovské stavební firmě, která si postavila pár billboardů, ale nedařilo se jí sehnat zájemce o reklamu. A tak se může stát, že je tam nějaká opravdu zbytečně dlouho. Lidé si totiž někdy myslí, jak moc jsou billboardy výdělečné a začnou v tom podnikat. Ale neví, co si s nimi počít," domnívá se.