Konice v čele projektu

Třeba Konice má podle slov tamního starosty Michala Obrusníka na výstavbě cyklostezky eminentní zájem a hodlá celý projekt zašťítit.

„Region si tu cyklostezku určitě zaslouží, jako spojka mezi Konicí a centrální části Prostějovska je moc důležitá. Znovu jsme celou záležitost otevřeli a zájem o vybudování stezky cítím i ze strany regionálních cyklokordinátorů,“ sdělil k věci starosta Obrusník.

Podle něj půjde ale o běh na dlouhou trať.

„V lednu budeme domlouvat první jednání o cyklostezce Romže s dotčenými obcemi, orgány a společnostmi. Ty by totiž jednotlivě měly zodpovídat za úseky cyklostezky na svých pozemcích a ve svých katastrech. Za Konici můžu říct, že vykoupeny máme pozemky prakticky až po Stražisko, tak klidně s realizací začneme z naší strany,“ informoval starosta.

Prostějov pomáhá s přípravou

Svůj zájem na vybudování cyklostezky má i město Prostějov.

„Celá oblast kolem řeky Romže, zejména obce Stražisko a lokalita Běleckého Mlýna, patří k širšímu rekreačnímu zázemí Prostějova. Cyklistické spojení s Konicí je důležité také pro dojížďku do zaměstnání,“ uvedla referentka mediální komunikace města Prostějova Anna Kajlíková.

Konice navíc podle jejích slov požádala prostějovského městského cyklokoordinátora o pomoc s tvorbou strategického projektu Cyklostezka Romže, který by mohl využít nového dotačního programu Integrovaných územních investic Olomoucké aglomerace (ITI)

„Konici jsme samozřejmě vyšli vstříc a s přípravou projektu jim pomohli,“ doplnila Kajlíková s tím, že v této věci je dále vedena spolupráce i s krajskými cyklokoordinátory. A město Prostějov samozřejmě plánuje i účast na jednání všech zainteresovaných stran na začátku příštího roku.

Anna Kajlíková dále potvrdila, že dílčí úseky cyklostezky by samozřejmě každá dotčená obec či institucionální vlastník pozemků primárně zajišťovali sami.

„Pokud bude ale celý strategický projekt cyklostezky Romže součástí ITI olomoucká aglomerace, bude mít snazší cestu k získání evropských dotací. My projektu v této chvíli pomáháme metodicky a aktivně ho podporujeme, protože vnímáme jeho důležitost nejen pro obyvatele a návštěvníky města, ale i celého regionu,“ uzavřela Kajlíková.

Při cestě na Bělák vypadám jako prase

Prostějovský deník oslovil menší skupinku cyklosturistů, aby se dověděl, jak případnou výstavbu cyklostezky vnímají oni.

„Už aby byla na světě, určitě bych ji často využíval,“ řekl například Milan Pokorný z Prostějova.

Jako hodně stěžejní vnímají oslovení cyklisté realizaci stavby v úseku Bělecký Mlýn – Lutotín.

„Tam by se nová asfaltová stezka hodila co nejdříve, dosavadní úzká pěšina bývá po deštích strašně rozblácená a někdy po projetí tohoto úsekU jsem špinavý jako prase,“ nechal se slyšet Adam Kratochvíl z Prostějova.

Trnitá cesta k cíli

Jak zjistil Deník, tento inkriminovaný úsek leží na pozemcích, které spravuje společnost LeSy ČR.

Ta se ale k vybudování nové cesty v nejbližším období moc nemá.

„Podnik letos zásadně omezil investiční akce, prioritou jsou a v nejbližších letech budou výhradně lesnické práce. Proto jsme například také upustili od záměru rekonstruovat tento úsek cesty. Na tom se nic nezmění ani v následujícím roce,“ sdělila mluvčí Lesů ČR Eva Jouklová.

Ledy by se snad přeci ale jen mohly pohnout i na tomto úseku.

„Chápu, že společnost Lesy ČR musí v současnosti řešit primárně kůrovcovou kalamitu a práce s tím spojené. Pro případnou stavbu cyklostezky na jejich pozemcích tedy musíme hledat cestu k vyřešení financování těchto úseků, pak by se s celou věcí dalo pohnout,“ míní starosta Konice Michal Obrusník.