Kompletní úpravy měly začít už před půl rokem.

„Už připravený projekt jsme museli odložit. Pokud by se nádraží stalo kulturní památkou, bylo by nutné jej přepracovat a opravy by se pravděpodobně prodražily,“ uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Dráhy se proti návrhu na vyhlášení památkou, který loni v srpnu podal jeden obyvatel Olomouce, odvolali a památkáře přesvědčují, aby se statut budovy neměnil.

Nádraží mělo mít zateplenou fasádu, vyměněná okna, upravený vestibul včetně sociálního zařízení i opravené nástupiště.

Rozhodne ministerstvo

O tom, zda se nádraží dostane mezi kulturní památky, rozhodne ministerstvo kultury.

„Těžko říct, jak to dopadne. Záleží na tom, jak silné lobby mají na ministerstvu České dráhy,“ míní Jitka Vybíralová z oddělení památkové péče Stavebního úřadu v Prostějově, které návrh podporuje.

Podle ní se ve většině případů daří podobné budovy na seznam zapsat.

„Dnes si ale člověk nemůže být ničím jistý. Navíc lhůty na ministerstvu jsou takové, jaké jsou, a tak musíme počkat,“ dodala Vybíralová.

Čekat musí hlavně České dráhy. Přípravné práce podle původních plánů nemohou pokračovat, protože nádraží je už teď formálně považováno za státem chráněný objekt.

„Teprve, když ministerstvo rozhodne, že se památkou nestane, mohou si s ním dráhy dělat víceméně co chtějí,“ řekl Miroslav Papoušek z Národního památkového ústavu v Olomouci.

Problém jménem polystyren

České dráhy původní projekt s památkáři konzultovali.

„Zpracování bylo povedené, ale nemohli jsme souhlasit s jistými úpravami. Šlo třeba o zateplení deseticentimetrovým polystyrenem. Jiné problémy jsme ale společně vyladili a s projektem z naší strany problém nebyl,“ konstatoval Papoušek.

„Je jasné, že nádraží už neodpovídá současným požadavkům a rekonstrukci nezbytně potřebuje. Zároveň má však celý tento prostor svou vlastní atmosféru, o níž by neměl přijít. Budova je postavena v secesním duchu a ten by bylo dobré zachovat i nadále,“ vyjádřil se už před časem historik Pavel Šlézar, pro něhož místní nádraží představuje spojovací bod s rodnou Konicí.

MARTIN LAŠTŮVKA

Pohledy na místní nádraží v Prostějově - architektonické řešení

Pohledy na místní nádraží v Prostějově - architektonické řešení
Pohledy na Místní nádraží v Prostějově - architektonické řešení