„Pobírám mateřskou, manžel je nezaměstnaný. Peněz moc nemáme a mám strach, že jestli, co nejdřív nedostaneme příspěvek na bydlení, nebudeme mít ani co k jídlu," říká mladá maminka, která se byla v úterý zeptat na úřadu práce, kdy by měli dostat peníze.

„Podle úřednice by měly přijít v pátek, ale do té doby, nevím na čem jsme. Například bez příspěvku na bydlení či podpory manželé příští týden ani nezaplatí nájem.

„Minulý týden se nám jako naschvál pokazila lednička, na opraváře bychom neměli, takže vypomohla rodina a koupili nám novou, taky jsme museli s malou na očkování. Peníze jen letí. Věřím, že všechny příspěvky dojdou včas, nic jiného než doufat nám ale asi nezbývá, jinak si budu muset opět půjčit od mámy," poznamenala Helena Machačová, která je z půjčování od rodiny nešťastná.

Úřad práce ČR (ÚP ČR) vyřizuje agendu státní sociální podpory od roku 2004 a výplata těchto dávek probíhá bez problémů. Agendu spojenou s výplatou dávek hmotné nouze a dávek pro osoby se zdravotním postižením vyřizuje od roku 2012, kdy se uskutečnila sociální reforma z dílny exministra práce a sociálních věcí Jaromíra Drábka (TOP09). Na začátku roku se instituce dostala do obrovských problémů, protože nesmí využívat dva roky používaný informační systém.

Nával u přepážek? Na začátku čtvrtletí prý obvyklá věc

Podle ředitele Krajské pobočky ÚP ČR Jiřího Šabaty je však nával v prvních dnech roku u přepážek sociálních pracovníků obvyklý a fronty nesouvisí s návratem ke dříve používanému systému.

„Jedná se totiž o tentýž, který se používal i v minulosti, takže zde se na rozdíl od agendy nezaměstnanosti nic nemění. Více čekajících klientů souvisí se začátkem čtvrtletí," poznamenal krajský ředitel Jiří Šabata.

Ředitelka ÚP ČR Marie Bílková v pondělí klienty, kteří pobírají nejen příspěvek na bydlení, rodičovský příspěvek, přídavky na dítě či žádají o porodné nebo pohřebné, uklidnila. Peníze by podle ní měly dojít všem včas a za stejným názorem si stojí i ředitelka ÚP ČR v Prostějově Věra Crhanová.

„V lednu zaznamenáváme vždy větší nápor klientů, kteří požadují zprostředkování práce, ale také žádají o vyplacení sociálních dávek. Našim cílem je, aby všechny nepojistné sociální dávky a podpory v nezaměstnanosti byly vyplaceny včas," nechala se slyšet Věra Crhanová.

„O klienty, kteří žádají nepojistné sociální dávky, se na prostějovském úřadu práce stará čtyřicet jedna zaměstnanců, dalších pětadvacet lidí má na starosti zprostředkování zaměstnání a vyplácení podpor v nezaměstnanosti," dodala ředitelka prostějovského pracovního úřadu.

Klienty museli evidovat ručně na papír

Právě v oblasti, která se zabývá nezaměstnaností, se vyskytly na konci roku starého i začátku nového problémy. Pracoviště ÚP ČR totiž musela přestat využívat systém společnosti Fujitsu Technology Solutions, který zavedla právě Drábkova reforma. Instituce přišly o veškerá data. Úředníci museli klienty zaevidovat ručně na papír a informace pak přenášet do staronového systému společnosti OKsystem.

Podle Marie Bílkové, ředitelky Úřadu práce ČR, společnost Fujitsu Technology Solutions už postupně předává ÚP ČR zálohová data o klientech za listopad a prosinec 2013.

„To nám významně pomůže ve zpracování agendy. V opačném případě bychom totiž museli data přepisovat ručně, což by výrazně prodloužilo zpracování žádostí o dávky a jejich výplatu," upozorňuje generální ředitelka Úřadu práce ČR Marie Bílková.

Ministerstvo práce a sociálních věcí zároveň přiznává, že ke zpoždění výplaty hmotné nouze může dojít.

„I přes veškerou snahu a obrovské pracovní nasazení zaměstnanců ÚP ČR se ale může stát, že v některých případech klienti dostanou své dávky později, než jsou zvyklí. Maximálně však v řádu několika dní," sdělila Kateřina Beránková, mluvčí ÚP ČR.

Jestli se podaří úřadu práce zpracovat veškeré formality pro řádnou výplatu hmotné nouze v nového systému včas, se teprve ukáže.

„Situace se velmi rychle vyvíjí a riziko zpoždění se zmenšuje," uzavřela generální ředitelka ÚP ČR Bílková.