„Mluvila jsem o tom s dcerou Bohumíra Matala a ta byla velice nadšená. Většinou to totiž dopadlo tak, že díla jejího otce zkáze neunikla," prohlásila Martina Šviková z Muzea Brněnska v Předklášteří u Tišnova. Bohumír Matal je „jejím" autorem, žil a tvořil totiž ve svém mlýně v nedaleké vesnici Prudká. Dílo se tak mělo dostat do kraje, kde je umělec vytvořil. Dalších částí se ujal městys Drahany, kde by vitráže ozvláštnily prostory zamýšleného Muzea Drahanské vrchoviny a vzdělávacího centra TGM.
Do odpoledne se stěhováckým profesionálům podařilo vyřešit složitý rébus a dostat z rámu všechna čtyři vitrážová okna ve druhém patře bez jakéhokoli poškození. To byl úspěch, na jaký nikdo z odborníků na umění v minulých dnech ani nepomyslel.
Obrat o sto osmdesát stupňů
Krátce po poledni se však situace dramaticky změnila. Návštěvníci obou muzeí a děti účastnící se výukových programů zřejmě o možnost prohlédnout si špičkové umělecké dílo přijdou. Vedení Prioru, které předtím projevovalo ochotu přenechat vitráže tomu, kdo zaplatí jejich demontáž a odvoz, otočilo svůj názor o sto osmdesát stupňů.
„Před chvílí jsem dostal informaci o rozhodnutí akcionářů, že žádná část vitráže nesmí opustit prostory obchodního domu a lidé zajišťující demontáž mají s okamžitou platností přerušit práci. Zatím o tom víc nevím, ale tohle je vůle akcionářů a ta je pro mě závazná," prohlásil předseda představenstva společnosti Prior Adolf Vlk.
Slíbil ale, že se novou situací bude zabývat. Vznikla totiž otázka, kdo zaplatí firmě za odvedenou práci. Tu si totiž objednali zástupci muzeí a vypadá to, že nedostanou nic, ale zaplatit budou muset. Doufají však, že se k nim vedení Prioru postaví čelem.
Kauzu kolem vitráží sledujeme od samého začátku:
V Prioru objevili poklad! Unikátní skleněné vitráže. Zachrání je?