„Pracuji jako řidič autobusu a jel jsem v pátek ráno krátce po čtvrté hodině do práce svým osobním autem. Na poslední chvíli jsem zahlédl, že na přejezdu za Kostelcem jede právě zcela neosvětlená vlaková souprava, lokomotiva byla už daleko a já, i když jsem držel skoro předpisovou rychlost, jsem strhnul vůz doprava a havaroval," popsal své setkání s vlakem Vojtěch Kudlička.
Po této zkušenosti se ozval, aby varoval všechny řidiče, kteří ještě neví anebo nepřivykli tomu, že patnáct let nevyužívaná trať je opět v provozu.
SOUVISEJÍCÍ: Uviděl vlak, strhl volant a boural. Na přejezdu, kde koleje ožily po 15 letech
Vlečkový přejezd už zákon nezná
V současném počasí, kdy nákladní vagony halí ranní mlha a vozovka je kluzká, může mít nepozornost katastrofální následky. Mnozí řidiči totiž přejezd na Kostelecké považují za vlečku. Tam by v případě pohybu vlaku musel být zaměstnanec dráhy, který dává znamení červeným praporkem nebo světlem. Pojem vlečkový přejezd už však současný zákon nezná.
„Existuje pouze nechráněný nebo chráněný železniční přejezd. V obou případech platí, že padesát metrů před přejezdem musí jet řidič rychlostí do třiceti kilometrů v hodině. Pouze svítí-li bílé přerušované světlo, může se přes přejezd padesátikilometrovou rychlostí. To ale v případě Kostelecké neplatí, protože tam je přejezd označen jen křížem," vysvětluje majitel prostějovské autoškoly Jaroslav Kalvoda.
Kámen úrazu? Nepřiměřená rychlost
Většina šoférů ale na inkriminovaném místě trasy Prostějov – Kostelec předepsanou rychlost nedodržuje. Na suché vozovce přitom osobní auto ve třicetikilometrové rychlosti zastaví i se započtením reakční doby řidiče zhruba na třinácti metrech. Na náledí se ale tato dráha může prodloužit až na dvojnásobek. Při padesátce je na zastavení potřeba na suchu necelých třicet metrů, na ledovce i sto.
Zákon ostatně pamatuje také na situace, kdy není dobrá viditelnost. V takovém případě řidič před přejezdem musí zpomalit či zastavit vozidlo a ujistit se, zda může přejezd bezpečně přejet.
A to je na Kostelecké právě kámen úrazu.
„Jezdím tam minimálně dvakrát denně mnoho let a ještě se mi nestalo, že by tam někdo jel podle předpisu," říká na webu Prostějovského deníku čtenářka Hana. Velmi málo řidičů zpomalí alespoň na padesát. A to pak může být v noci nebo za mlhy velký problém. Podle profesionálů, kteří místo znají, lze čekat ještě mnoho podobných nehod, než si lidé na novou situaci zvyknou. (pam)