Zvýšený příjem tuku totiž může zejména v kombinaci s alkoholem snadno vyvolat žlučníkovou koliku nebo bolesti slinivky břišní.

Podle slov odbornice se není potřeba během Vánoc vzdávat žádných tradičních jídel, pokud je konzumujeme v malém množství.

„Cukroví lze sice připravit třeba z celozrnné mouky, kapra nesmažte, ale zapečte, a majonézu v salátu lze nahradit jogurtem. Přesto pokud si jednou za rok člověk dopřeje trochu nezdravých jídel, nic se nestane," uklidňuje Markéta Říhová s tím, že v takovém případě by se ale vánoční hodování mělo omezit pouze na den či dva, nikoliv týden a více, jak je tomu v mnoha rodinách zvykem.

Zároveň by součástí vánočního režimu měl být dostatečný přísun ovoce a zeleniny, a také dostatečný pitný režim s minimem alkoholu.

Pokud jde o cukroví, vhodnější je podle ní například linecké, pracky, nebo obecně cukroví bez krémových náplní.

Naopak nejhorší jsou s ohledem na přibírání na váze plněné ořechy nebo oblíbená vosí hnízda.

Přejídat by se lidé samozřejmě neměli.

„Nejenom, že při tom nezdravě rychle přiberou na váze, ale zvýšený příjem tuků, ať už z nezdravých tučných pokrmů nebo z cukroví, může být také předpokladem pro vznik kardiovaskulárních onemocnění," varovala Markéta Říhová.

Problémem je také kombinace zvýšeného příjmu energie z potravin a pasivní trávení volných svátečních dní.

„Sezení u televize či počítače nepřispívá naší váze, zdraví ani psychice. Mnohem lépe každý z nás udělá, když si mezi svátky vyjde s rodinou na procházku, nebo se na chvilku oddá zimním sportům," uzavřela Markéta Říhová.