Před podivnými podomními prodejci filtračních zařízení nyní varují vodohospodáři.

„V poslední době byli naši pracovníci upozorněni na nekalé obchodní triky prodejců filtračních zařízení. Obchodníci, pro které se vžilo označení „šmejdi", totiž rozšiřují své aktivity i na Moravu," uvedla Markéta Bártová, mluvčí Moravské vodárenské společnosti.

S praktikami „šmejdů" má zkušenost i Martina Lánská z Prostějova.

„Zhruba před rokem a čtvrt zvonili u mojí babičky, která bydlí ve Vrbátkách. Tvrdili jí, že má špatnou vodu, a aby ji mohla pít, musí si koupit drahý filtr. Naštěstí mi babička zavolala a zeptala se mě, co má dělat. Od té doby, co se nechala napálit podomními prodejci při nákupu dek, je už opatrnější. Tak jsem jí řekla, ať nic nekupuje a pošle je pryč," líčí zkušenost v rodině.

Podomní prodejci se vydávají za pracovníky vodáren a nutí lidem předražené filtry na vodu. Přitom používají jednoduchou taktiku.

„Zavolají lidem mobilním telefonem, představí se jako zástupci vodáren a řeknou, že jdou zkontrolovat vodu. Po její kontrole a měření oznámí nic netušícím zákazníkům, že je jejich voda nekvalitní či nevyhovující," nastínila Markéta Bártová.

Podle obchodníků mají lidem pomoci speciální filtry, které nabízejí lidem za desítky tisíc korun s tím, že určitou částkou jim na jejich nákup přispěje i vodárna.

„Je to ale lež s cílem získat od lidí peníze," potvrdila mluvčí Moravské vodárenské.

Před praktikami „šmejdů" varují i odborníci.

„Podomní prodejci i šmejdi jsou v přesvědčování úspěšní, protože spotřebitel není na nabídku a nátlak předem připravený, a snadno pak podlehne. Šmejdi jsou mistry v používání nátlakových metod a dokáží nepřipraveného zákazníka zmanipulovat k rozhodnutím, jaká by za jiných okolností nikdy neudělal," varoval právní poradce Miloš Borovička.

Pomoct lidem s ochranou proti praktikám podomních prodejců by mohl nový občanský zákoník, který začne platit od začátku ledna příštího roku.

„Za pozornost stojí novinka, která usnadní život zejména napáleným seniorům. Ti se od vrácení zboží často nechají odradit tím, že hromada zbytečností, které jim prodejce přivezl, je příliš objemná a nejde snadno vrátit třeba poštou. Nově proto v takovém případě spotřebitel nemusí po odstoupení od smlouvy zboží draze odesílat, ale prodejce si musí vše odvézt na své náklady," vysvětlil Miloš Borovička.

Ověřte si návštěvu telefonem

Vodohospodáři upozorňují, že při kontrole pitné vody v domácnostech se musí jejich zaměstnanci prokázat průkazem. Na něm je uvedeno jméno zaměstnance, jeho funkce a název společnosti, pro kterou pracuje.

„Pokud mají lidé z jakéhokoli důvodu pochybnosti, mohou si na telefonním čísle 840 668 668 ověřit, zda u nás zaměstnanec skutečně pracuje a nejedná se o podvodníka," uvedla mluvčí Moravské vodárenské a dodala, že lidé se mohou obrátit i na příslušný obecní úřad nebo rovnou přivolat policii.

Zároveň dodala, že pokud lidé pijí vodu z veřejného vodovodu, nemají důvod pořizovat si speciální filtr.

„Naši zaměstnanci, kteří provádějí odběry vzorků, v žádném případě nenabízí řešení na zlepšení kvality vody a ani nepřesvědčují odběratele vody k nákupu jakéhokoliv zařízení na úpravu vody. Lidé by měli být nanejvýš opatrní a měli by si dávat dobrý pozor na to, koho si pustí do bytu či do domu," uzavřela Markéta Bártová.