„Jednou jsem na Vánoce dostal od švagrové děsivou rituální masku, kterou mi přivezla z její dovolené v Kongu. Ať jsem se snažil sebevíc, na nový přírůstek v obývacím pokoji jsem si nezvykl a nakonec skončil na dně skříně, vrátit jsem jej už nemohl," s úsměvem zavzpomínal na nevhodný dárek Ivo Pekárek.

Ale ne všichni nevhodně obdarovaní musí řešit situaci takto, velké množství obchodních řetězců nabízí možnost navrácení nepoškozeného zbo­ží.

„Pokud se obdarovanému dárek nehodí, může zboží vrátit či vyměnit v kterémkoliv našem obchodě v České republice, kde je daný sortiment v prodeji, uvedl Václav Koukolíček, manažer externí komunikace ve společnosti Tesco. Důležité je, aby zákazník dodržel stanovené podmínky.

„Mezi základní podmínky patří, aby zboží bylo nenošené, nepoškozené a v původním obalu. U oblečení a obuvi musí mít zboží visačku, která je jeho součástí. Zákazník by si také měl uschovat nákupní doklad popř. záruční list, pokud byl součástí výrobku," dodal Koukolíček.

Doklad je zásadní

A právě nákupní doklad bývá největším problémem u darovaných předmětů.

„Reklamace dárku se nijak výrazně neliší od reklamace jiného zakoupeného zboží. Problém je v tom, že prodejce může chtít prokázat, že zboží je od něho a že je v záruce. Proto je velmi důležité, aby obdarovaný požádal dárce o doklad k zakoupenému zboží. V praxi většinou nikdo neověřuje, zda osoba, která reklamuje a přinese všechny doklady, byla skutečně kupujícím," uvedl Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Jak je to v eshopu?

Jiná situace nastává v případě nákupu v eshopu. Mnohé z nich znají identitu kupujícího a během reklamace ji používají k ověření.

„Chtějí – li zákazníci problémům předejít a být dobře připraveni, je nejlepší už během zakoupení předat obdarovanému právo reklamovat. Stačí tak učinit krátkým dopisem na adresu internetového obchodu," informoval Lukáš Zelený s tím, že obdarovaný by třeba reklamaci úspěšně vyřídil, avšak peníze za navrácení zboží by přišly na účet původního kupujícího.

Výsada reklamace platí i pro zboží, zakoupené ve slevách nebo ve výprodeji.

„Výprodej nikdy nesmí znamenat horší služby zákazníkovi, nezbavuje ho zákonných práv, jako je možnost reklamace. Řešení případných problémů má být stejné jako kdykoli jindy. Výjimkou je pouze situace, kdy si ve slevě kupujeme vadné, kazové či poškozené zboží. To musí být zlevněno a je logické, že vada, pro kterou zákazník dostal slevu a věděl o ní od začátku, není reklamovatelná," vysvětluje Lukáš Zelený z právního oddělení dTestu.

Přesto však existují výjimky, na které se možnost vrácení zboží nevztahuje a to z hygienických či morálních důvodů. Může tak jít například o spodní prádlo, noviny či dvd nosiče.

Pozor na lhůtu

Zároveň věci zakoupené pomocí dárkového voucheru už nelze vzít zpět.

Pozor by si zákazníci měli dát také na stanovené lhůty, do kdy mají možnost zboží vrátit.

„Zboží mohou lidé do 90 dnů od doručení vrátit zdarma a bez udání důvodu. Poštovné, které platí při zaslání zpět k nám, následně proplácíme," uvádí na svých stránkách módní řetězec ZOOT. Každá prodejna má však lhůtu na navrácení stanovenou jinak.

„Já pokaždé s reklamacemi dost zápasím, takže raději předem přesně řeknu, jaký dárek by se mi hodil. Navíc i toho dárce to dost zamrzí, pokud po něm chci účtenku," řekla Zdeňka Novosadová a dodala, že v dnešní době je nejschůdnější variantou obálka s penězi, pokud dotyčný neví, co koupit.