Policisté podle vlastních vyšetřovatelů využili všechny prostředky, aby upozornili na to, že v ulici probíhá zásah.

„V protokolech je zapsáno podle svědeckých výpovědí, že měli zapnutou jak světelnou, tak zvukovou signalizaci," uvedla policejní mluvčí Miluše Zajícová.

Svědkyně, která se přihlásila naší redakci tvrdí něco jiného.Nehoda policejního civilního vozu s renaultem v Prostějově

„Byla jsem zrovna u přítele na Vrahovické. Seděla jsem v kuchyni a slyšela jen náraz," prohlašuje Kateřina Dostálová.

Její slova potvrzuje i Vítězslav Kubina, který byl v tu dobu v místnosti s ní.

„Zrovna jsem stavěl hrnec na sporák, když jsem slyšel pod oknem takové to zahučení, jako když projede rychle motorka, chvilku potom zvuk jedoucího auta a pak náraz. Žádná houkačka, nic takového, to jsem ochoten dosvědčit před kýmkoli," řekl Kubina.

"Nedůveryhodní" bezdomovci?

O tom, že houkačku neslyšeli prý svědčili policistům i bezdomovci, kteří popíjeli před obchodem na protější straně ulice.

„Lidé pak říkali, že jejich svědectví ale policie odmítla jako nedůvěryhodné," poznamenal Kubina.

Otázkou tedy zůstává, jací svědkové vypovídali policii, že houkačku slyšeli. O policejní siréně totiž nic neví ani Kubinovi sousedé.Nehoda policejního civilního vozu s renaultem v Prostějově

„Byli jsme na zahradě a slyšeli jen náraz. Nejdřív jsme si myslel, že to bylo tady na rohu, to se totiž často stává. A ono to bylo mnohem dál. Houkačku jsme ale předtím neslyšeli, až tu ranu," vybavuje si březnový den Josef Král.

Díry ve vozovce zmizely den před rekonstrukcí nehody

Nikdo z obyvatel Vrahovické neskrýval rozhořčení z toho, že by vinu za nehodu měla nést odbočující řidička. Upozorňují také na některé nesrovnalosti.

„Ulice byla rozkopaná a do děr navezli jakýsi svinčík, rozdrcené cihly promíchané s hlínou. Z toho se neustále prášilo a když ten prach sedl na žulové kostky, tak na tom ani nešlo zabrzdit. Den před tím, než dělali rekonstrukci všechny díry zalátali," upozorňuje Kubina. Rychlé správky si všimli i ostatní obyvatelé.

Kdy se používá maják a siréna?

S největší pravděpodobností tedy policisté měli zapnutý jen modrý maják. I to však podle předpisů stačí k tomu, aby měli absolutní přednost v jízdě. Použití houkačky záleží na rozhodnutí řidiče a okamžitém posouzení situace. Podle lidí, kteří při své práci modré světlo používají je však zvuková signalizace velmi důležitá, zvláště v hustém provozu.

„Naši řidiči jsou instruováni, aby zapínali houkačku už v delší vzdálenosti před křižovatkou, aby se řidiči měli čas zorientovat. Samozřejmě nehoukáme vždy a po celou cestu jízdy. Houkačka se vypíná zpravidla v rovných úsecích bez křižovatek a snažíme se také co nejméně rušit noční klid," popsal způsob používání sirény mluvčí Zdravotnické záchranné služby Olomouckého kraje Jan Weinberg.

Se sirénou vyjíždí zpravidla i hasiči.

„Maják a siréna se nepoužívají jen tehdy, jde li o případ, kde nehrozí nebezpečí z prodlení či ohrožení zdraví nebo života, jako je například odstranění vosího hnízda nebo něco podobného. Pokud však vyjíždí jednotka k urgentnímu případu, například k vyproštění u nehody do hustého provozu, používá téměř vždy oba druhy signalizace. Rozhodnutí o zapnutí sirény však závisí vždy na veliteli vozu," objasnila praxi hasičů jejich mluvčí Vladimíra Hacsiková. (pam)

SOUVISEJÍCÍ:

Honička za motorkářem ve Vrahovické ulici: policie viní z nehody řidičku

Honička s motorkářem: policisty z velké bouračky neviní

Honička za motorkářem skončila bouračkou. Jeden policista je těžce zraněný