Jedním z těch, jehož výrobky poputují mezi zájemce o vánoční dárky je i sedmnáctiletý Michal Bajza. Ten už si vyrábění a prodávání vyzkoušel dříve.

„Byl jsem na stánku i v minulých letech, od rána až do večera. Bavilo mě na tom třeba balení keramiky, také jsem dával lidem dárek k tomu, co si nakoupili. Zákazníci byli spíše spokojení," hodnotí svou zkušenost při výrobě keramického stromečku Michal.

Kladný ohlas i u dalších dětí potvrzuje zástupkyně ředitele domova Irena Adámková. „Myslím si, že děti to mají rády. Některé se zapojují do prodeje a jezdí i na školení, takže ví, jak přistupovat k prodeji. Další jsou ale na tom zdravotně tak špatně, že nemůžou, ale zase pomohou drobností," říká.

Dětský domov se akce účastní už několik let a jeho ředitel Vladimír Brablec je za ni rád.

„Děti se naučily prodávat výrobky, komunikovat se zákazníky a navíc šel výtěžek z prodeje na jejich další činnost a tvorbu. Z tohoto důvodu jsme domov před lety do projektu přihlásili – chtěli jsme ukázat, že naše děti něco umí vytvořit, udělat a nejsou to jen pobírači sociálních dávek," vysvětluje.

V Prostějově se ale zatím Bazárky neuskutečnily. V listopadu se to však může změnit.

„Rádi bychom měli dvaadvacátého listopadu stánek i v prostějovském Albertu. Bylo by to den před naší prezentací výrobků v Olympii v Olomouci. Ještě to ale není dojednané. U Prostějova je potíž v tom, že je to tak trochu maloměsto a kupní síla není tak velká," domnívá se Vladimír Brablec.

Podle Dagmar Krausové z firmy Ahold, která provozuje supermarkety Albert, projekt podporuje tvořivost dětí a jejich finanční gramotnost.

„Posláním projektu je ukázat dětem a mladým lidem z dětských domovů, že „bez práce nejsou koláče". Hravou a poznávací formou předává dětem zkušenosti ze světa podnikání, dává jim možnost tvořit a získat dovednosti, které použijí v samostatném životě mimo dětský domov," říká a zdůrazňuje, že kromě Nadačmího fondu Albert jarmarky organizuje také nezisková organizace Spolu dětem.