Poprvé začal radar pohyb vozidel v křižovatce sledovat v testovacím chodu v létě 2005. Poté přešel do zkušebního provozu a od letošního roku již jede naostro.

„Od začátku roku překročili řidiči povolenou rychlost v 882 případech, na červenou jeli 243 krát. Zatím máme uzavřených 365 přestupků, zbytek je v různých fázích projednávání,“ uvedl vedoucí odboru dopravy městského úřadu Miroslav Nakládal.

S příkazem o uložení pokuty totiž řidič nemusí souhlasit. Potom jeho případ postupuje do správního řízení a tam se konečná sazba zvyšuje o dalších tisíc korun.

„Pokuty ukládáme podle přestupkového zákona. Za překročení rychlosti do dvaceti kilometrů je sazba tisíc pět set až dva a půl tisíce korun. Při určování výše pokuty správní orgán zohlední skutečnost, o kolik byla rychlost překročená a jestli se jedná například o první přestupek,“ vysvětlil Nakládal.

Někteří řidiči si s vyhlášky těžkou hlavu nedělají

Přestože řidiči o radaru vědí už dlouho, nedávno jeden z nich projel křižovatkou rychlostí přes 90 kilometrů za hodinu. S barevnými světly na semaforu si hlavu nelámal další šofér. Kolem měřícího zařízení projel sedm vteřin poté, co naskočila červená.

„Když se podívám, co se děje na silnicích, jsem rád, že řidiči mají ve městě nějakého strašáka. Sám dopravní předpisy dodržuji, takže žádnou fotku ode mne zatím policie nemá,“ prohlásil Stanislav Zaoral.

Snížení počtu dopravních přestupků v lokalitě, kde je radar umístěný, je také důvodem, proč se prostějovská radnice rozhodla vypsat výběrové řízení na pořízení dalších radarů. „Chceme je instalovat na vnitřním okruhu a podle možností i na území celého města a to za stejných podmínek jako u prvního již fungujícího radaru,“ řekl místostarosta Vlastimil Uchytil.

Pořízení několika měřících zařízení najednou by byla pro městskou pokladnu velká zátěž. Proto i další radary bude mít Prostějov v pronájmu, zato s kompletním servisem, tedy přípravou žádostí do centrálního registru vozidel o zjištění majitele auta.