„V rámci stavebního řízení se k rekonstrukci vyjadřovali všechny dotčené strany, tedy i České dráhy, jako majitel této podzemní stavby. Firmu provádějící rekonstrukci tedy měly o podzemní chodbě informovat,“ vyjádřil se.

Kateřina Šubová, mluvčí Českých drah pro Moravu, vysvětlila, proč stavbařům o chodbě neřekli.

„O výlezové šachtě jsme nevěděli. Byla totiž ukryta poměrně hluboko pod chodníkem, který tam vybudovali snad v sedmdesátých letech,“ reagovala.

To potvrdili i stavbaři.

Poklop zavál čas

„Původní chodník byl ve výši poklopu. Pak jej ale zavezli a vybudovali novou cestu, která byla o zhruba třicet centimetrů výš. Poklop zůstal pod ní,“ ukázal na stržený terén Radomír Kvíčala, jeden ze stavbařů.

Popsal, jak bagrista narazil nejdřív na poklop a pak odryl i betonový strop chodby mířící někam pod nádraží.

Vlez zůstane funkční

„Vlezli jsme dovnitř a zjistili, že na konci jsou železné dveře. Došlo nám, že je za nimi bude kryt,“ popsal. Zmínil se, že přednádraží upraví tak, aby poklop už zůstal v úrovni terénu, tudíž vlez zůstane funkční.

Vincent Jakubský nevyloučil, že podobným způsobem mohou stavbaři najít ve městě i další chodby a úkryty.

„Projektová dokumentace k některým podzemním stavbám totiž chybí,“ poznamenal.

Kryt páchne zatuchlinou

Většina prostějovských krytů vznikla po druhé světové válce. Ve městě jich bylo původně zhruba šedesát. Některé však již zanikly, o jiné nikdo nepečuje. Vstup do toho pod drážní budovou je z haly bývalého kasina.

Kryt je celkem zachovalý, pouze páchne zatuchlinou. Je v něm spousta menších místností, nádrže na užitkovou vodu, záchody a ruční vzduchotechnika. Její klikou není nijak snadné otáčet. Stále však funguje.