"Vždyť je to hrozné, jaký tu je provoz. Nedá se tu dýchat. Navíc zjevně i auta dost ničí v ulici Vápenice vozovku," stěžuje si třeba Jiří Svoboda, muž podnikající právě v této ulici.

Naděje nejen prostějovských obyvatel a řidičů se tak dosud upínaly ke slibovanému obchvatu. Letos měly být uzavřené přípravné práce, podle slov někdejšího hejtmana Jiřího Rozbořila by v opačném případě šlo vyčleněných 300 milionů korun na jiné projekty.

Šlambor: Pozemky letos dořešíme

Jak ubezpečuje prostějovský radní pověřený dotacemi, Jaroslav Šlambor, k této situaci nedojde.

"Vypadá to, že nebude problém, aby byly letos vyřešené všechny pozemky. Předpokládáme, že do poloviny roku 2018 budou všechny přípravné záležitosti vyřešené," informoval.

Obchvat, oficiálně přeložka silnice II. třídy číslo 366, je krajskou investicí. Kvůli výkupu více než stovky potřebných pozemků vlastněných zejména soukromými osobami pak vznikla i kancelář, která se měla o výkup postarat. Koncem roku 2017 její činnost skončila.

"Výchozí situace byla těžká, do nových snah o obchvat nebyla komunikace kraje s majiteli pozemků ideální. To se změnilo. Dokonce můžu říct, že v přípravných pracech jsme předstihly plán," uvedl radní.

Obchvat by tak měl být budován od letošního roku. Datum dokončení této spojnice Olomoucké a Kostelecké ulice však zatím není známé.

Primátorka k věci

Prodlevu několika let, kdy byly práce na obchvatu prakticky zastaveny, pak vysvětluje primátorka Alena Rašková situací na severu Prostějovska.

"K přerušení prací došlo i kvůli situaci ve ptenské pile. Jednu dobu nebylo jisté, zda bude pokračovat v činnosti a právě těžká nákladní auta byla příčinou, proč se k přípravě prací tehdy přistoupilo," dívá se primátorka zpět do doby před deseti lety.

Zdůraznila pak, že nákladní doprava, zejména související právě s pilou ve Ptenském dvorku, trápí i jiná místa než jen Prostějov.

"Týká se i třeba Ohrozimi, Ptení. Obce by se musely domluvit na společném řešení, náklady by se ale mohly blížit i miliardě," poznamenala primátorka.

Obchvaty obcí přitom zcela nereálné nejsou. Přinejmenším v případě Ptení a Ohrozimi už se o nich živě diskutuje řadu let. Zatímco však u prostějovského obchvatu nynější situace skýtá řidičům naději, že se během několika málo let dočkají, v případě obcí výhled tak růžový není. Přitom například starosta Ptení Jiří Porteš pro Deník uvedl, že obcí projede denně i dvě stě kamionů.