„Strašně aut přijíždí hlavně směrem od Drysic. A lidi jezdí opravdu hrozně. Děti jsou tady při přecházení chudáci," sdělila za všechny Michaela Pokorná.

Ze situace však nejsou nadšení ani starostové. Někteří se ji rozhodli řešit.

„Jsme nespokojení, že přes Brodek jezdí tolik nákladních aut a kamionů. Podnikáme kroky k tomu, aby jich ubylo," řekl například starosta Brodku u Prostějova Radek Rozmánek.

Také pro Deník upřesnil, jak hodlá obecní úřad postupovat.

„Obrátili jsme se na firmu s dopravním značením, aby vytvořila jeho návrh, v jehož důsledku by nákladní dopravy ubylo. Až bude hotový, oslovím také další starosty," řekl starosta s tím, že se chystá zkontaktovat také představitele Dobrochova či Drysic na Vyškovsku.

Například starostka Drysic by se snížení počtu aut v obci nebránila.

„Méně kamionů v obci? To by se mi líbilo. Projíždí jich tudy hodně. Snaží se ušetřit a tak to berou přes vesnici," řekla starostka Drysic Iva Marková.

Je to trochu nesmysl, zní z dopravní firmy

Pochybnosti o nápadu má však například Pavel Pospíšil. Ten záležitosti kamionové dopravy vidí z trošku jiného pohledu. Je totiž majitelem dopravní firmy v Hradčanech-Kobeřicích.

„Je to podle mě trochu nesmysl. Pro obce by to navíc asi nebylo legislativně nejsnazší nějaká opatření provést," zapochyboval o možném úspěchu snažení některých starostů.

Podle jeho slov mu však takové úvahy o omezení kamionové dopravy v obcích starosti nedělají.

„Myslím si, že by to pro nás zásadní problém nebyl," uvedl muž.

V Olšanech čtvrtina řidičů ignoruje padesátku

Určité pochybnosti však možný zákaz kamionové dopravy vyvolává i u některých představitelů obcí. Na možné problémy spojené s omezovacími dopravními značkami upozornil například starosta Olšan u Prostějova Milan Elfmark.

„Je jednoduché někde zakázat kamióny. Kdyby však ve Hněvotíně a u nás v Olšanech nesměly jezdit, co by se stalo se Sigmou?" poukazuje na blízkost známé strojírenské firmy.

Nejedná se přitom o jediný podnik na Prostějovsku v blízkosti dálnice. Další se nachází přímo v Olšanech, ale také ve Vranovicích-Kelčicích.

Samotný starosta však přiznává, že dopravní situace není dobrá. Jeho názor navíc podpořila i studie, kterou si obec nechala vypracovat.

„Chceme dopravu u nás vyřešit komplexně, ne pouze průjezd nákladní dopravy. V dnešní době nám každopádně přes přivaděč od dálnice jezdí obcí na devět a půl tisíce aut denně. Při měřeních na šesti místech jsme navíc zjistili, že čtvrtina řidičů ignorovala padesátku v obci, desetina pak jela více než sedmdesátikilo­metrovou rychlostí," informoval starosta o poznatcích. Vrátil se však také k možným úpravám dopravy v okolí dálnice D 46.

„Jakákoli opatření nemají smysl, pokud lidé nebudou brát ohledy," uzavřel.