V Brodku je takzvaná stará silnice, která většinu trasy z Brna do Olomouce kopíruje dálnici D1 a rychlostní silnici R46. Před obcí však silnice uhýbá od dálnice a prochází přímo centrem.

„Kamiony jezdí už od Vyškova po staré, aby se vyhnuly mýtu. Od chvíle, co se zavedlo, jich ve vesnici hodně přibylo. Navíc se tu teď pracuje na hloubkové kanalizaci. Za tu jsme opravdu rádi, ale kamiony se sem vždy nahrnou, a stačí jich pár, aby ucpaly celou vesnici," tvrdí Karel Lorenc a poznamenává, že se řidiči kamionů v trasách mimo placené úseky silnic dokážou vyznat.

„Pomáhá jim v tom navigace. Stačí, když si navolí, aby nemuseli jet po placeném úseku. Navede je to pak sem," vysvětluje.

Někdy se nedá ani otevřít okno

Podobně vidí situaci i další obyvatelka Brodku Eva Dokoupilová.

„S kamiony je to katastrofa a nedej bůh, když se na dálnici stane nějaká nehoda. To pak všechny jezdí přes vesnici. Bydlím přímo u cesty a někdy se nedá ani otevřít okno. A to nemluvím o otřesech ve chvíli, kdy kolem nějaký projede," říká a pochybuje o tom, že dodržují maximální povolenou rychlost. „Věřte mi, že padesátkou rozhodně nejedou," poznamenává.

Starosta Brodku u Prostějova Radek Rozmánek slova Karla Lorence potvrzuje.

„Po zavedení mýta se u nás kamionová doprava skutečně zvýšila. Proto jednáme s krajem a snažíme se najít řešení," říká. Zároveň prozrazuje, co by mohlo v budoucnosti lidem v Brodku pomoct.

„Půjde o rekonstrukci silnice, například i o zúžení vozovky. Díky němu by snad řidiči alespoň snížili rychlost a některé by to snad od jízdy přes obec odradilo," uvažuje Radek Rozmánek, podle kterého je občas problém i s chováním řidičů v hustém provozu.

„Například nerespektují rychlost," upozorňuje.

Podobné zkušenosti mají také v Olšanech u Prostějova. Centrem obce podobně jako v Brodku se prolíná hlavní silnice, po níž si kamiony zkracují cestu a snaží se vyhnout mýtnému. A podobně jako Radek Rozmánek si i zdejší starosta Milan Elfmark stěžuje na řidiče.

„Doprava se zvýšila, silnice jsou u nás přetížené, i cesta na Studenec. Navíc řidiči nedodržují předpisy. Stává se třeba, že paní přechází po přechodu. Zastaví jí auto, ale další ho předjede a málem ji srazí," popisuje dění na olšanských silnicích.

Hluk, prach, kaluže na fasádě

Také Vranovice-Kelčice, třetí obec na Prostějovsku, kolem které vede rychlostní silnice, trpí podle slov starostky Ireny Blažkové nadměrnou dopravou.

„Komunikace v naší obci jsou už tak v dezolátním stavu a bohužel navigace směruje řidiče už u nás sjet například na Přerov a tím pádem se vyhnout dvěma mýtným branám. A to nejsou jen nákladní auta, ale i osobní. Jelikož je v naší obci sjezd i nájezd na R46, tak si dovedete představit, jak to u nás s hustotou provozu vypadá," říká a vypočítává, co auta v obci způsobují. „Hluk, prach, kaluže na fasádě. Tyto stížnosti slyším denně," tvrdí starostka.

Mačák k věci

Podle náměstka olomouckého hejtmana pro dopravu Aloise Mačáka se kraj situací zabývá.

„Jde o celorepublikový problém a v rámci Asociace krajů České republiky jednáme s Ministerstvem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) o nějakém řešení. Problém však je, že u nás neexistuje žádná kontinuita. Za šest let máme desátého ministra dopravy a v brzké době očekáváme šestého ředitele ŘSD. Stalo se nám třeba, že s ministrem Antonínem Prachařem jsme se dohodli na pomoci pro silnice ve výši tři miliardy korun. Chvíli na to ho odvolali a my musíme začít s jednáními znovu," říká a zmiňuje i problém Brodku u Prostějova.

„Zde je ten provoz opravdu silný, zvlášť když se třeba R46 zúží do jednoho pruhu. Na jaře se však bude opravovat i upravovat průtah Brodku," upozorňuje.

Hledání řešení

Situaci se rozhodla zákazovou značkou pro některá auta řešit Irena Blažková. Neúspěšně.

„Vznesla jsem dotaz na inženýra Michaela Vafka z prostějovského dopravního inspektorátu. Bylo mi řečeno, že pokud vozidla splňují podmínky stanovené zákonem, nemůže dopravní značkou průjezd vozidel přes naši obec zakázat," říká Irena Blažková.

O řešení se různými způsoby snaží i v dalších obcích. Každá plánuje něco jiného. Zatímco starosta Brodku mluví o zúžení silnice, Milan Elfmark z Olšan u Prostějova přemýšlí o jiných možnostech.

„Pochybuji, že by nám někdo dovolil v obci snížit rychlost. Napadá mě tedy snad jen to, že by v obci vznikla policie, která by aspoň dohlédla na bezohlednější z řidičů," vyjadřuje se. Podle svých slov hodlá vše řešit s ostatními obcemi Mikroregionu Kosířsko, jehož je obec členem.